Det här var ju inte så kul. Har vinterstängt poolen och plockar ett par grodor om dagen ifrån den, ibland döda och ibland lever de (men hur bra de mår av allt klor vet jag inte …). I dag dessutom en näbbmus. Kommer det bli helt obrukbart vattnet, av alla döda djurs bakterier?
Har ni andra det så här också? Det gör mig ont att så många nyttiga grodor ska behöva sätta livet till.
 
Kan ni inte täcka över den?
Eller sätta upp en skylt: "Poolen stängd, tillträde förbjudet!"
 
Det är lite tidigt att vinterstänga av den anledning att vattnet antagligen är lite för varmt? Risk att det växer fortfarande. Du bör hålla cirkulation och klorering igång tills tempen är under 10grader.

Vad gäller grodorna så är det ju svårt att styra över vad dom gör. Går det inte att stänga för bättre?

Vattnet blir inte obrukbart men du bör ju chockklorera ordentligt innan ni tar poolen i bruk igen.
 
Ah. Vi stängde igen för att spara lite elpengar. Nu är det ju för sent. Nästa år ska vi hålla ut längre då. Vad är det som växer?
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Alger.
 
Ser man dem med blotta ögat?
 
Du märker det först på att det blir glatt och halt på väggarna. Därefter blir vattnet grönt. Trist om det blir så redan nu innan vintern, ingen rolig start på våröppningen.
 
Liemannen skrev:
Min pool stod utan rening i ca två veckor när jag byggde. Rekommenderades av poolsäljaren att slå i en flaska flytande algmedel, och vispa runt lite. Gjorde så, och slapp alger. Kanske nåt för dig?

[länk]
Inte alls en dum idé! Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.