Hej, har en inkopplad LK m60 minishunt till ett badrum som inte verkar värma upp golvet riktigt. Jag hade problem i våras när den kopplades in för första gången och tänkte bara kolla om det är för låga temperaturer eller om jag gör något fel?
Den är på samma slinga som alla radiatorer i huset där framledningen är mellan 24-30 om dagarna. Den har varit igång i en vecka nu och golvet är strax under 20 grader. Hur lång tid bör det ta för ca 7m2 10cm tjock platta?

Detta har jag försökt göra
  • Luftat systemet flera gånger. Jag fick en Grundfos Alpha1 som man avluftar via pumphusets anslutningskoppling (mycket blött och svårt att veta när man är klar), jag vet inte om det är luft kvar i systemet. Jag är ovan med cirkpumpar men jag tycker den låter lite ansträngd.
  • Alla ventiler ska vara öppnade på max
  • Med analoga termometern har jag sett att framledning är samma som resten av systemet.
  • Med analoga termometern har jag sett att returtemp är mellan 24-30.
  • Med IR-termometer kan jag se att just nu när framledning och retur är i högre spannet så är mässingkopplingarna från cirkpumpen och tillbaka ~25 grader

Vad kan jag göra mer för att felsöka? Ska jag vänta längre?
 
Hur tjock isolering är det under betongplattan?

Vad är det för "panna"? (Fjärrvärme, vedpanna, värmepump)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur tjock isolering är det under betongplattan?

Vad är det för "panna"? (Fjärrvärme, vedpanna, värmepump)
300 tjock, bergvärme
 
B
Låter ju spontant som att flödet är tillräckligt om skillnad mellan fram o retur är runt 5c.

Man hör på pumpen om det är luft i den.
Det borde finnas avluftningsnipplar på fördelaren, du borde inte lufta vid pumpen.

Runt 30c framtemp kan jag ju tycka borde räcka när det är runt 10c ute, men det kanske är dåligt isolerat? Eller kanske för långa avstånd mellan rören, eller för klena dimensioner på golvvärmerören?

Du har ju kontrollmätt med två tempmätare, så det felet borde det inte vara.

Med tanke på att returen är mellan 25 o 30 och ni haft den igång en vecka tror jag nog plattan är uppvärmd. Min platta blev varm på 2-3 dagar, men det är klart att det beror på vilken effekt man har på värmekällan.
 
3-5 graders dt brukar vara lagom på golvvärme.
Är termostatdelen monterat på M60 shunten, och är då känselkroppen placerad så den avläser temperaturen i rummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.