Är det ok att placera kopplingsdosa på väggen bakom kyl/frys som är inbyggda enligt bild? IMG_1564.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D.v.s. Man måste dra ut kylskåpet för att komma åt dosan (eller fatta att den finns).
 
Ingen aning men antar att kopplingsdosan ska försörja kyl/frys med ström?
Då blir det rätt logiskt att man letar strömförsörjare bakom dessa kan jag tycka.
 
Kan inte minnas att ordet "gömd" finns i reglerna, men däremot "tillgänglig". Bara den går att komma åt på ett rimligt sätt så borde reglerna vara uppfyllda, dvs att kylen enkelt kan dras fram - det görs väl vid varje veckostädning ;). Sedan finns ju ett värde i att kunna hitta dosan också... Kanske går att göra en notering på gruppförteckningen eller annat papper i huspärmen.
 
Att dra fram kylen är ju inga problem, och man kommer komma åt ordentligt at jobba i dosan.
Men jag tänkte mest att det kanske känns lite svårt att hitta dosan.

egentligen är det två dosor. Dosorna sitter idag på andra sidan väggen (i angränsande rum alltså).
Jag vill dock bygga för väggen på andra sidan med ett garderobsparti och tänkte därför att det kanske vore en ide att sätta dom bakom kylen. Det skulle nämligen vara enklaste lösningen.

Dena ena dosan kommer dock mycket riktigt förse kyl/frys med ström.
 
Ja det finns avsevärt sämre ställen.

I vårt hus finns/fanns det åtskilliga skåp, lite här och där i huset som sattes in vid en större ombyggnad på 70- talet. Skåpen har en fast hylla i överkant. Utrymmet ovanför det fasta hyllplanet är ca 20cm, skåpen är 60cm djupa. Och i 7 av skåpen hade man placerat en kopplingsdosa i sidoväggen längst in. Så man måste alltså in 60 cm i i ett 40cm brett utrymme med 20cm höjd, för att komma åt trådarna, som alltså sitter helt utom synhåll i sidan.

Numera har vi bara 2 av dessa skåp kvar (i källaren).
 
Jag tycker det är lungt. Det man kan göra är att i strömbrytaren (för den aktuella gruppen/rummet) att man dymar en lapp och klistrar runt fasen etc så man vet var dosan finns alt att man skriver en notering på gruppschemat.

Tycker aldrig att man kan vara tydlig nog var kopplingsdosor sitter för efter ett par år sitter det ändå ett par lager tapet över.
 
Är det inte enklare att låta dosorna vara inne i garderoben??
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
elmont skrev:
Är det inte enklare att låta dosorna vara inne i garderoben??
Visst kan det vara det. Men så många garderober jag letat dosor i och det sitter en 2"2 spikad mot dosan så hade jag nog valt att man vänder ut dosan. Vem vet hur de bygger hyllsystem etc där sen. Det man ska vara uppmärksam är ju bara att man ökar ju risken samtidigt att man evt spikar/borrar på dosan/rör när man "gömmer det såhär".
 
Tack för alla svar! Jag gör som tänkt. Och så skriver jag en notering "Kopplingsdosor för grupp x och y finns bakom kyl/frys i kök" vid gruppförteckningen,
 
Jag håller med elmont. Skulle jag leta efter kopplingsdosor så skulle jag leta i garderoberna innan jag började dra ut kyl och frys bara för att kolla.

//Patrik
 
Dock blir det lite mer komplicerat att sätta dom i garderoberna. Då måste jag skarva rören och dra i ny FK eftersom den inte kommer räcka fram till garderoben. Sätter jag dom bakom kyl så slipper jag dra i ny kabel i rören.

Matningen in i dosorna måste jag dra om i vilket fall som helst
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.