Jag flyttar in i ett hus där man i efterhand dragit in fiber från Telia. Det är ett teliaavtal som följer huset så det kommer vi att ta över. Som jag fattat det kommer vi ha en central enhet som man sedan kopplar vidare TV, Bredband och telefoni till via bredbandsuttag.

Det sitter dock gamla telefonuttag som inte kommer behövas som jag fattar det. Det sitter även uttag med 3 st "antennuttag" märkta TV, Data och Raido, dessa tror jag använts tidigare för kabeltv.

Vi kommer nu att ha målare till veckan och jag funderar på om man inte skulle kunna gömma undan de uttag som inte kommer användas.

Finns det något speciellt man använder för att sätta igen hålen som kommer bli där uttagen suttit så att målaren lätt kan göra sitt jobb? Det kan ju inte vara ett stor hål som det antagligen blir om man tar bort uttagen.

Jag har förstått att man också kanske kan utnyttja de dragna ledningarna till högtalarkablar eller nåt annat smart. Nån som har tips här?

Mvh
 
  • Gilla
El Patrón
  • Laddar…
Det beror lite på om det är utanpåliggande eller infällda uttag. Men om ni vill ta bort dom helt, så säg det till målaren och be honom ordna så det inte syns något alls när allt är klart, så ordnar han säkert det.

En enkel variant om det är infällda uttag är att byta dom mot ett doslock, det blir inte osynligt, men är det normala sättet att täcka kopplingsdosor i hus.
 
Det finns en skruv på uttagen, ta bort apparathöljet så kommer målaren åt. Ska man absolut inte ha kvar det kan man spackla igen hålet men som du skrev kan det ju vara användbart att dra annat i..
 
Tapetsera över och se till att ingen är där och petar sen. :)
 
Nyfniken skrev:
Tapetsera över och se till att ingen är där och petar sen. :)
Jag tror nästan att det faktiskt är det bästa, skulle någon vara där och peta hål på tapeten så kan man ju sätta dit ett lock i så fall.

Jag funderar dock på om kan kan ta och fästa ett lock under tapeten utan att det syns.
Om man minskar diametern något på ett vanligt doslock och sen tar skruven som hör till uttaget och drar igenom så borde man kunna få locket i nivå med övriga väggen och sen tapetsera över. Det borde minska risken att någon petar igenom tapeten.

Nån som testat det sistnämnda?

En annan grej.........är det något att särskilt att tänka på när man gömmer uttag rent juridiskt?
 
Ifall det finns kabel-tv inkopplat i uttaget så är det INTE okej att ändra på uttaget om det inte finns något beslut att systemet ska rivas på något sätt.

I ett separat hus är det kanske inte så troligt att det blir någon större påverkan för grannar, men risken finns. I ett radhus är det däremot till och med högst sannolikt att du pajar för grannarna om du gör något med tv-uttaget...
 
Tack för svar, det är ett fristående hus i ett område där det lokala energibolaget tidigare hade hand om kabel-tv. Nu är det en samfällighet som har tecknat avtal med Telia så allt går via dem.

Jag får nog helt enkelt ringa tidigare kabel-tv-leverantören och kolla läget.

Jag testade och skruva loss några uttag idag och det satt bara en sladd kopplad till de dosor med tre uttag, det ser ut som en vanlig antennkabel och den satt på den som var märkt "R".
En dosa hade ingen sladd alls inkopplad.


Jag funderar på var jag hittar början av dessa uttag, alltså var man skulle kunna mata in en nätverkskabel eller högtalarkabel om man skulle vilja mata fram nåt annat än den kabel som är i.
 
carlekvist skrev:
Nån som testat det sistnämnda?
Nej, men jag har tapetserat över en tom dosa. Det syntes inte.
 
Väcker denna tråden då jag vill byta ut uttag, Har ett sockeluttag "radio -- Tv" en kabel märkt in en kabel märkt ut. kan man koppla ihop dessa och peta ner kablarna och sedan använda platsen till ett ethernet uttag istället? det vore ju lite smartare tycker jag. Är det någon slags spänning i dessa trådar, risk för stöt? Hoppas att någon vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.