Har en ide att på en gavel gömma en vanlig ytterdörr genom att klä den med panel och lock i samma färg som huset. Vill åt ett utseende av att det är en hel vägg utan dörr.

Ytterväggen är 22x145 samt 22x45 lock och falu rödfärgat. Skulle det funka att försöka klä ytterdörren med panel och lock? Hur skulle jag lösa det med gångjärnen så de blir så dolda det går? Antar att jag inte kan använda orginal gångjärn som följer med dörren utan får göra någon egen konstruktion. Har inte köpt någon ytterdörr än så det är fortfarande fritt att välja.

Hur blir det med vatten som rinner på panelen och sedan kommer till där dörren sitter. Risken där är ju att vatten droppar av och hamnar i dörr konstruktionen.
En plåt ovan dörr kanske skulle gå men det tar ju bort lite av det dolda utseendet jag vill åt så frågan är det ett måste för vattnets skull?
 
Varför inte ta bort dörr, gångjärn och foder, och bygga en "riktig" vägg.

Dvs med spikäkt för luftspalt, reglar, isolering, plast och inre ytskikt.
Och naturligtvis panelen utvändigt.
 
harry73
Jag tror att suhagg vill använda dörren :)

För att man ska kunna ansluta dörrens panel mot väggenspanel utan stora skarvar behöver gångjärnet sticka ut på utsidan, och då blir det direkt svårare att få det inbrottsäkert (dock inte omöjligt)
 
Jag kom att tänka på gångjärn till köksluckor, finns det sådana som gått på anabola tro?

Sent from my ST17i using Byggahus
 
KnockOnWood skrev:
Varför inte ta bort dörr, gångjärn och foder, och bygga en "riktig" vägg.

Dvs med spikäkt för luftspalt, reglar, isolering, plast och inre ytskikt.
Och naturligtvis panelen utvändigt.
Dåligt beskrivet av mig. Ett nytt hus jag bygger där jag vill ha lite kul detaljer.
Vill ha en dörr men det ska vara på en gavel och jag vill dölja den så gott det går.
 
harry73 skrev:
Jag tror att suhagg vill använda dörren :)

För att man ska kunna ansluta dörrens panel mot väggenspanel utan stora skarvar behöver gångjärnet sticka ut på utsidan, och då blir det direkt svårare att få det inbrottsäkert (dock inte omöjligt)
Inbrottsrisken kan jag leva med.
Osäker hur jag ska få ihop detta med en vanlig enkelt ytterdörr från .t.ex Swedoor gällande gångjärnen?
 
harry73
eller så monterar du dörren så att den öppnar inåt. Då blir det mycket enklare, men jag tror att en ytterdör skall öppnas utåt för att kunna fungera som flyktväg
 
Varför inte göra den plankan som täcker ledas så den viks upp när man öppnar dörren

Sent from my Garmin-Asus A10 using Byggahus
 
harry73 skrev:
eller så monterar du dörren så att den öppnar inåt. Då blir det mycket enklare, men jag tror att en ytterdör skall öppnas utåt för att kunna fungera som flyktväg
Nja känns inte möjligt då karm finns där.
Behöver ju ha en bra tät dörr som klarar dagens normer.
 
Vilken spännande specialare ;)

Om dörren inte måste vara utrymningsväg kan du ha slagriktning inåt. Då sitter gångjärnen på insidan helt dolda utiifrån (men du kanske vill försöka dölja den på insidan också?)

Svårigheten med dropplist som du inte vill ha kanske kan lösas genom att du sätter dörren i samma djup som det spikläkten sitter på. Om du sedan har spikläkt även på dörren kommer en falurödfärgad fasad torka upp väldigt bra. Om du sedan måste byta dessa 5 brädor om 25 år må så vara hänt. Men jag tror inte dörren kommer att ta skada.
 
En tanke kan ju vara att göra en lösning liknande den som t.ex IKEA har när man har ett kylskåp dolt i ett köksskåp, man har en normal ytterdörr monterad en bit in o sen en enklare dörr i ytterpanelen, borde inte kräva fullt så grova gångjärn.
 
  • Gilla
Höstol
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Vilken spännande specialare ;)

Om dörren inte måste vara utrymningsväg kan du ha slagriktning inåt. Då sitter gångjärnen på insidan helt dolda utiifrån (men du kanske vill försöka dölja den på insidan också?)

Svårigheten med dropplist som du inte vill ha kanske kan lösas genom att du sätter dörren i samma djup som det spikläkten sitter på. Om du sedan har spikläkt även på dörren kommer en falurödfärgad fasad torka upp väldigt bra. Om du sedan måste byta dessa 5 brädor om 25 år må så vara hänt. Men jag tror inte dörren kommer att ta skada.
Måste spåna lite i alla fall tycker det verkar kunna bli en kul grej.
Tyvärr måste den gå utåt. Har redan planerat hur det ska se ut invändigt och jag skulle ju behöva gå upp en del i dörrbredd för att komma undan med inåtgående.

Om jag tycker det är okej med synliga gångjärn utvändigt tror du man kan lösa det snyggt då?

Så du menar att har jag den på samma nivå som panelen så gör inte det lilla vattnet som rinner in i mellan något så länge det kan lufta?

Kanske kan ha dörren lite längre ut i konstruktionen och ha luftning med spikläkt men inte ha 34x70 som jag kommer ha på övriga huset. Den bygger ju rätt mycket.
 
harry73
MagnusSts lösning är intressant.
 
MagnusSt skrev:
En tanke kan ju vara att göra en lösning liknande den som t.ex IKEA har när man har ett kylskåp dolt i ett köksskåp, man har en normal ytterdörr monterad en bit in o sen en enklare dörr i ytterpanelen, borde inte kräva fullt så grova gångjärn.
Det är ju en smart tanke för att få det smäckrare och smidigare.
Antar att den "yttre" dörren med panel på måste kunna glida i någon slags skenor på den riktiga ytterdörren innanför? Eftersom öppningsvinkeln på de båda inte är lika.
Det är ju väldigt smart att hålla isär konstruktionerna också. Den "yttre" dörren av panel måste ha någon stomme som inte är för klumpig. Ska man kanske göra den som en vanlig ladugårdsdörr i princip och sedan försöka få till glidskenor av något slag?

En sådan här enkel stomme med panel på
012.JPG
 
Redigerat:
Borde man inte kunna göra en lösning som liknar buss/tåg dörrar eller gammal "Volvo 940 sedan" backlucka?
Dvs att man skickar ut hela dörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.