Hej, sådde gräsmatta för ca 6 veckor sedan (mitten av juli). Det tog sig hyfsat i början, men dom senaste tre veckorna känns det inte som det växt något utan den har stannat på ca 3-4cm och är gles och fläckig. Jorden är en väldigt näringsfattig skogsjord.

Enligt "instruktionerna" är det ju nu efter 6 veckor dags att gödsla. Jag har blåkorn jag tänkt slänga på, men är det en bra idé att slänga på det nu på "hösten" eller skall jag vänta till våren?

Mvh
Pagge
 
Det känns i senaste laget med blåkorn men kanske lite beroende på var du bor i Sverige, bor du i södra så kanske men jag hade nog slängt på höstgödsel nu och väntat till våren och laddat ordentligt med något lämpligt som då t.ex blåkorn TG eller något annat som får ordentlig sprutt på gräset.
 
Vi har använt SuperGramino till vår gräsmatta och det satte fart på den, man såg nästan hur det växte. Det gäller bara att vara noggrann och vattna så att man inte bränner gräsmattan med gödslet
 
Jo SuperGraminon är riktigt bra långtidsgödsel men undrar om det är så bra att gödsla med det nu när hösten nalkas med stormsteg, nu bör man väl förbereda gräset för vinterdvalan och det gör man med höstgödslet. Men på Olle Bergs hemsida tipsar han om att man kan gödsla med SuperGraminon när marktemperaturen är under +6 så förbereder man gräset för våren och ger det en kick som gör att den rivstartar tidigare än normalt med att växa och bli frodig och fin.
Skall prova det och har inhandlat en säck.
 
Mästarens årsprogram

» Mars-April
Gödsla med Weibulls Active eller Hammenhögs Tg Växupp, 2-3 kg per 100 kvm i slutet av mars eller början av april. Om Du har mossa i gräsmattan bör Du använda ett bekämpningsmedel t. ex. Weibulls Stoppar mossa. Det går också bra att använda vattenlöslig Järnsulfat (1-2 dl. i 10 liter vatten på 50 kvm). Använd alltid en spridarramp till vattenkannan. Bekämpningen av mossan bör ske samtidigt med den tidiga vårgödslingen i slutet av mars eller i början av april. Att Du får mossa i Din gräsmatta beror till 85 % på att gräsmattan inte har fått tillräckligt med näring, därför är regelbunden gödsling viktig. Följ därför mina råd. Om Du använder Weibulls Kombi Mossa i stället för ovanstående så klarar Du mossbekämpningen och gödningen i samma medel. Ett gott råd är att aldrig använda mossrivare eftersom Du då riskerar mer mossa påföljande år. Var ytterst försiktig med vårkrattningen! Även om mattan ser grå och död ut, så är det förnuftigt att vänta tills den blivit ordentligt grön innan man sätter i krattan. Vårstäda gärna, men absolut ingen hårdkrattning.

» Maj
I början av maj gödslar Du med Weibulls Super Gramino (ett långtidsverkande specialgödselmedel för gräsmattor) 2-3 kg per 100 kvm. I slutet av maj är det lämpligt att vertikalskära gräsmattan och samtidigt bör Du dressa mattan med Gräsmattedress, stödså med Weibulls Extra Green och vid skuggiga partier Weibulls Skugga.

» Juni
Om Du har mycket ogräs i mattan, sprid då ut 3 kg Weibulls Kombi per 100 kvm i början av juni. Vänta då med vertikalskärningen, stödsådden och dressingen i slutet av maj till slutet av juni i stället, då ogräset dött. Vid eventuell torka måste man vattna mattan. Se till att det blir en riktig ”rotblöta” (25-30 mm).

» Juli-Augusti
Sprid ut 2-3 kg Super Gramino per 100 kvm i slutet av juli eller början av augusti. Vattna gräsmattan vid behov (25-30 mm.)
Gräsmattan skall under växtsäsongen klippas 1-2 gånger i veckan. Tänk på att absolut inte klippa mer än en tredjedel av höjden åt gången. En lämplig höjd är 30-40 mm med rotorklippare och 15-25 mm. med cyliderklippare. Använd alltid uppsamlare, även vid användning av rotorklippare. Varför är en cylindergräsklippare bäst? Jo, de fransade grässpetsarna efter en rotorklippare erbjuder goda angreppspunkter för uttorkning och sjukangrepp. Grässtrån dör, gräsmattan blir brun, ogräset får fritt spelrum. Det skarpa klippet av en cylinder reducerar skad-orna till ett minimum. Då en cylinderklippare skär mycket lågt tvingas gräset mot markytan. Därvid bildas en sund och tät matta som
förhindrar ogrässpridning och sjukangrepp.

» September-Oktober
Vattna ut Weibulls Stoppar Mossa (följ bruksanvisningen på förpackningen) eller Järnsulfat(1-2 dl. i 10 liter vatten på 50 kvm).med en spridarramp som du sätter på vattenkannan.
Detta gör att eventuell mossa försvinner och att du också får ett visst skydd mot svampsjukdomar. Sprid ut 3 kg Weibulls Höstgödsel per 100 kvm. Du stärker på så vis mattans vinterhärdighet.
OBS! Ta gärna ett jordprov, där Du bl. a. kan se Din mattas pH-värde. Ett bra pH-värde för Din gräsmatta är 6-6,5. Genom att ha rätt pH-värde, så får Du full näringsupptag av gödningen som Du använder. Ring AnalyCen Björn Gustavsson tel. 044-281193 så hjälper han Dig. Om Du ej tar prov och därför inte känner till pH-värdet så bör Du kalka varannat år. Se informationen på kalksäcken.

» November
När marktemperaturen ligger under 4-6 plusgrader och marken ännu inte frusigt så bör Du sprida ut 2-3 kg Weibulls Super Gramino per 100 kvm.
Rön inom gräsforskningen visar att en gödselgiva sent på hösten även ger en bättre vinterhärdighet. Den hjälper dessutom gräsmattan att komma igång på våren. Weibulls Super Gramino, med sitt långtidsverkande kväve passar därför utmärkt för den sena höstgivan. När du klipper mattan så bör du höja klipphöjden de sista gångerna till 25-40 mm, beroende på vilken höjd som Du har under säsongen. Använd uppsamlare.
 
Ovanstående är dock inget alterantiv för oss med andra jobb än trädgårdsmästare. Ska man följa dessa proffsråd så överstiger trädgårdskostnaderna husets driftkostnad...

Nej, jag fortsätter att gödsla 3 ggr per år med vanlig NPK-gödsel. Håller ogräset borta, gör gräsmattan tät och kostar inte mer än en tusenlapp per sommar. Räcker garanterat för alla med normala gräsmatte-ambitioner.

Och nej, jag skulle inte gödsla den här tiden på året överhuvudtaget. Jag kanske är skeptisk i onödan, men höstgödsel känns verkligen som en ren marknadsföringsprodukt. Snart måste man väl sjunga vaggvisa för att gräset ska somna... :)
 
Det är ju bara att titta på Olle's gräsmatta om det är ploj eller inte.

För övrigt så kostar det inga fantasisummor:

Citat från Olle:
"Kostnader för min 850 kvm matta är under säsongen 2 st kg 20 säckar á 385 kr- 770 kr (vissa butiker kan ta upp till 449 kr per säck) Höstgödsel ca 160 kronor, Järnsulfat 10 kronor och novembergivan med Super Gramino 385 kronor.. Om jag dressar och stödsår mattan för att få in Extra Green så ligger det på en kostnad av ca 700 kronor."

Normalt så kostar det alltså 770 + 160 + 10 + 385 = 1325 kr dvs inte mycket dyrare än ditt alternativ.

För övrigt så kan man även då och då hitta handelsträdgårdar som rear ut Super Gramino. Själv hittade jag en som sålde ut för 100 kr säcken (så nu har jag så att jag klarar mig några år framåt)!!!!
 
  • IMG_0736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär ser väl alla gräsmattor ut...? shades.gif
 
Jag säger absolut inte att det är ploj, utan bara att det här är överkurs för 90% av landets husägare.

Min gräsmatta är 3 ggr så stor som Olles, så i mitt fall blir det runt 4 000 spänn.
 
Greenturtle .. det du citerade var hur mycket Olle spenderade, om du läser hans program så behöver du betydligt mer än det du citerade. Vad han hittar Weibulls stoppar mossa (järnsulfat) för 10:- är då för mig en gåta, det kostar 130kr för 250kvm. Du skall även ha TG växupp eller Active på våren, du skall ha Weibulls kombi om du har ogräs .. vilket nästan alla får.

Med det du citerade så gödslar han inte efter sitt eget program ..

Så läs igenom hela hans årsprogram och räkna ut allt som du skall ha så ser du att det kostar rätt mycket. Bara Weibulls proffsdress kostar ju skjortan och du behöver rätt mycket för att dressa 1000kvm tomt.
 
M@ZE skrev:
Greenturtle .. det du citerade var hur mycket Olle spenderade, om du läser hans program så behöver du betydligt mer än det du citerade. Vad han hittar Weibulls stoppar mossa (järnsulfat) för 10:- är då för mig en gåta, det kostar 130kr för 250kvm. Du skall även ha TG växupp eller Active på våren, du skall ha Weibulls kombi om du har ogräs .. vilket nästan alla får.

Med det du citerade så gödslar han inte efter sitt eget program ..

Så läs igenom hela hans årsprogram och räkna ut allt som du skall ha så ser du att det kostar rätt mycket. Bara Weibulls proffsdress kostar ju skjortan och du behöver rätt mycket för att dressa 1000kvm tomt.
Här ifrån kommer Olles citat, http://www.olleberg.nu/obforum/post.aspx?pid=3464

Läser man där så står det klart "När Du en gång har fått en moss- ogräsfri gräsmatta så räcker det med Super Gramino två gånger per år plus Höstgödsel i sept- okt"
Förmodar att han har fått det efter 30 år.

Olle använder vattenlöslig järnsulfat istället för Weibulls Stoppa Moss. 15 kg säck kostar 172,50 kr på Granngården.
Dressa, Weibulls Kombi, TG Växupp behövs kanske endast första året.

Jag försvarar inte Olle på något sätt eller kostnaderna. Men precis som allting annat här i livet, så kostar det om det skall smaka. Många tycks leva i fantasin att bara man har fått ut sina gräsfrö så är allt klappat och klart. Så är självklart inte fallet.
 
Varför skulle man bara behöva tillföra näring första året i form av TG växupp eller kombi ? Och Dressa gör Olle varje år och rekommenderar ju alla att göra.

Sen att Olle som inte gör något annat än att ägnar sin tid åt sin gräsmatta kanske inte får klöver eller maskrosor, men tror jag nog varenda villaägare får det varje år. Men att följa hans program krävs mycket tid och engagemang och dessutom rätt mycket pengar. Jag tycker han är färgad av Klippo och Weibulls och får säkert pengar från dom för att han rekommenderar deras produkter.
 
Självklart är väl Olle sponsrad.

Tänkte på en annan sak. Bara för att man har en 3000kvm stor gräsmatta så kanske inte hela gräsmattan behöver vara som en golf-green. Själv tänker jag välja ut den "bästa" ytan på min tomt och där tänker jag plöja ner produkter enligt Olles metod. Så får vi se om det blir något bra resultat av det. Resten av tomten får "vanlig" behandling, dvs klippnig samt ett par omgångar vanligt, billigaste gödsel jag kan hitta. Sen ska det jämföras!

/Shootking
 
Olle Bergs sida är sponsrad av bl a Weibulls och därför tas hänvisningar till denna numera bort. Däremot har jag låtit gamla inlägg ligga kvar.
yonna, moderator
 
  • Gilla
maggielee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.