Q
Hej tänkte gödslagräsmattan, hur mycket regn bör de komma för man skall kunna gödsla?

Enligt prognosen skall de komma 6mm idag och 2 imorgon bitti.
Tänkte använda NPK 21-4-7.
 
Finns väl inga exakt värde på detta. Viktigt är att gödningsämnena löses upp av regnet.
 
Q
E etompau skrev:
Finns väl inga exakt värde på detta. Viktigt är att gödningsämnena löses upp av regnet.
Jag är väl mest rädd för att bränna gräsmattan.
 
Hur kan en gräsmata egentligen ta stryk av att det ligger oupplösta gödselkulor utspridda? Jag har alltid undrat detta. Enlig rekommendationerna så ska det ju gödslas ganska "glest". Ligger inte kulorna där bara tills det kommer regn, och då löses de upp. Eller?
 
Q
O Olf Oggler skrev:
Hur kan en gräsmata egentligen ta stryk av att det ligger oupplösta gödselkulor utspridda? Jag har alltid undrat detta. Enlig rekommendationerna så ska det ju gödslas ganska "glest". Ligger inte kulorna där bara tills det kommer regn, och då löses de upp. Eller?
Kvävet bränner sönder blad och rötter om de är för koncentrerat varför vet jag inte. Sist jag gödslade så blev det gula spår efter roboten , så hade den fått gödsel på hjulen.
 
Det är nog lagom med sex mm. Regnar det för mycket spolas ju bara näringen bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.