Ser gräsmattan gul ut? Växer den dåligt? Det kan vara tecken på att gräsmattan behöver näring. Så här gödslar du rätt.

Du kan läsa artikeln här: Gödsla gräsmattan rätt
 
E
Skrivet av: Tom

Bra text men jag saknar konkreta tips på vilket gödsel man skall använda.
 
Vi vill inte rekommendera särskilda varumärken, men gör som Tom Ericsson säger. Välj flytande gödsel med rätt sammansättning kväve, fosfor och kalium 18/4/10, bara att läsa på förpackningen i butiken.
 
E
Skrivet av: Urban Alho

Bra guide, men är inte det viktga jordens PH? Är det inte ett visst ph spann som näring tas bäst upp? Över/under detta spann så tas näring ändå inte upp? Vet inte hur det är med just gräs men många andra plantor funkar ju så. Själv har jag inte gödslat på 4 år utan bara kalkat och gräset växer som bara den ändå,..
 
E
Skrivet av: Gräsgubben

Det är också min uppfattning, Urban. Man bör ha koll på pH-värdet, särskilt om man brottas med mossa. Dock finns det ju risk att det blir för mycket kalk också. Däremot håller jag inte med om att det är bra att låta gräsklippet ligga kvar. Man får klart finare gräsmatta om man samlar upp gräset och det märks tydligt när man vertikalskär hur mycket gammalt gräsklipp som ligger och täpper till i botten. Men det är klart att det blir rätt mycket jobb med kalk, gödsel, toppdress, vertikalskärning - men så har man finare gräs än grannen också...
 
E
Skrivet av: LilleNo

Jag har precis slutat att klippa med uppsamlare denna säsong och kan ännu inte se någon skillnad från tidigare år (för tidigt kanske). Men jag klipper också gräset så ofta att det mulchas riktigt ordentligt (behöver aldrig klippa av mer än ~2cm/gång).

Om nu detta ev. på sikt skulle leda till ökad filtbildning i mattan så räknar jag med att vertikalskära bort detta var 3-4:e år, det är för mig avsevärt enklare än att hantera en massa gräsklipp.

Fast jag tippar på att om jag fortsätter att klippa så tätt som jag gör nu så kommer mattan att klara av att ta hand om gräsklippet utan en alltför stor filtuppbyggnad.
 
E
Skrivet av: arne

är det rätt gödsla gräsmattan med naturgödsel
 
R
köp bara hönsgödsel, mycket billigt och sen växer de som fasen
 
En tråd som sovit i två år och handlar om gräsmattegödsel.. Nu vaknar den till liv 31/12 :wow:
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
R
MagHam skrev:
En tråd som sovit i två år och handlar om gräsmattegödsel.. Nu vaknar den till liv 31/12 :wow:
folk har väl fortfarande gräsmattor? :what:
 
Roland112 skrev:
folk har väl fortfarande gräsmattor? :what:
Japp men just nu är det snö på dem! Gott nytt år!
 
R
här är de grönt o fint (y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
KristinaRT
Ingen snö, och det har varit så varmt att jag borde klippa gräsmattan igen.....

Misstänker att tåden vaknade till liv för reklamändamål ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.