Om jag skulle få för mig att gödsla gräsmattan nu, skulle det funka eller får jag bara problem?
 
Finns ingen anledning att göra det nu, gräset växer ju inte nu. Vänta tills våren.
 
I stort sätt meningslöst och du skall absolut inte lägga på kväve så här års.
 
Nä det var väl det jag misstänkte att det inte skulle göra någon nytta.
 
Du bör lägga en giva på hösten då gräset behöver xtra mkt energi för att klara den solfattiga vintern.
 
Lånar tråden och undrar:

Men nu då? Är det läge nu att gödsla? Om värmen håller i sig räknar jag med att gräset börjar spira vilken dag som helst här (sydöstra Småland, zon 1/2). Jag såg att bönderna härikring körde gödsel på vallarna förra veckan, och det är ju i princip samma sak. Gräs som gräs liksom.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Det är för tidigt. Vänta tills gräset kommit upp en 5 cm. Då kan den tillgodogöra sig gödslen bäst.

Om det är kögödsel bönderna kör ut nu så är det en helt annan sak. Den bryts ned långsamt.

Här kan du läsa lite om vårskötsel av gräsmatta.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/grasmatta/varvarda-grasmattan
 
Ok,tack. Jag får väl tåla mig lite då.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
gödsla på, det går alldeles utmärkt nu. över 5+ och gräset börjat knaka :) / F.d Greenkeeper
 
Hehe, som (nästan) alltid; svaret beror på vem man frågar och det finns inget rätt eller fel.:rolleyes:
Jag får väl köra åå nån sorts genomsnitt och gödsla när gräset är 2,5 cm. I snitt sett över hela gräsmattan då förstås. :)


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Man börjar ju med att plocka, räfsa, riva och ev vertikalskära innan det är dags för årets första gödning.
 
Plocka - check
Räfsa - snart klart
Köpa gödsel - planerat att göra någon dag =)
Vertikalskära - tar vi nästa år :p
 
Plocka och räfsa - i stort sett klart (mycket plockning av ris, kvistar och grenar blev det, jisses vad några björkar och ett par ekar släpper ifrån sig under en vinter), utöver det tänker jag inte lägga så mycket energi på att få en perfekt gräsmatta så länge renoveringen pågår. Men lite hönsgödsel för att se om det går att få bukt med mossan som tagit över stora delar hade jag ändå tänkt mig.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Lyckligtvis rasar världen inte samman om man inte följer Olle Bergs gräsmatteprogram. Det går att ha en mera "laid back" inställning till sina grönytor i trädgården (och slippa en massa jobb och kostnader).

http://www.odla.nu/artiklar/ute/grasmatta/den-perfekta-grasmattan
(klicka bort de reklamrutor som först skymmer artikeln)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.