Mikael_L
Jag har en bonde i vänskapskretsen runt ungarna.

Han tycker att jag kan ta någon hink av det gödsel han köper i kubikmeters-säckar och använda istället för att köpa dyrt på granngården.
Att detta är något slags NPK-gödsel som är i princip samma sak som i småpåsarna.

Funkar det bra för vår del, jag tänker på gräsmattan, kanske äppelträdet, bärbuskarna, jordgubbar m.m.
 
Claes Sörmland
Ja - det är samma grundkemikalier i produkterna, dvs ammonium- och nitratsalter, kaliumsalter och fosfatsalter och ibland också urea med derivat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Vi har dålig fart på växandet på röda-vinbärs-busken, ett par hallonbuskar, rabarbern, björnbären, en pärlrönn.
Och även äppelträdet är något klent i tillväxten.

Är det lämpligt att gödsla alla dessa saker också?
 
Claes Sörmland
Det funkar bra. Gödsla på våren eller i alla fall före midsommar. Hallon gillar inte högt pH i jorden så kolla att gödslet inte har kalkbas (det är nog ovanligt).

Uppland - jag undrar om det inte snarare kan handla om vattenbrist. Här på Sveriges östra horn så brukar vatten vara begränsande för tillväxten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Allt som du avlägsnar något från, oavsett om det gäller bär eller rabarberblad, behöver ersättas i form av näring. Men växter behöver också bra konsistens på jorden, inte ren lera eller sand utan rejält med humus för att få en jord som kan hålla fukt utan att riskera att rötter ruttnar. Därför har jag föredragit höns-, kogödsel och hushållskompost eftersom de är humusbildande och gynnar maskarna som håller jorden lucker.
 
Kan det vara YaraMila i 750 kg säck? Kornen är vita.

I så fall är det samma som finns i småsäckar på ovan nämnda Granngården och lämpar sig ypperligt för gräsmattan.

Bäst vore om du visste vilken fördelningen är av N-P-K så du vet när på årstiden den gör bäst nytta i gräsmattan. Optimalt nu är t.ex en med lite N(kväve) och mycket K(kalium) inför vintern. Motsatt förhållande är på gränsen till för sent på säsongen och skulle missgynna gräsets övervintringsförmåga.

Om du inte vet NPK-fördelningen skulle jag rekommendera att gödsla med det från maj till tidig augusti för att vara på den säkra sidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.