Egentligen bör man ju ha gjort en markunderskning ala vad man gör i jordbruket för att optimera gödningsgivorna. Men det är nog få som gör det utan man tar det som känns prisvärt. Det du har valt är i närheten av vad jag sprider på vallen (och på gräsmattan). Men räkna rätt, jag tar 80-100kg rent kväve/ha. Siktar på liknande proportion på gräsmattan.
 
Motsvarande sammansättning (framförallt m.a.p kvävet) vet jag man sprider 2.5kg/100m2. Står säkert något på påsen också.
 
Minst lika bra som vilket gräsgödsel som helst. Jag använder detta gödsel och är mycket nöjd. Mycket prisvärt!
 
Gutt. Då blir det en sådan säck endera dagen.
 
Hej

Jag fortsätter på tråden i en annan vinkel. Köpte en YaraMilla 21-4-7 häromveckan men inte spritt ut den. Första gödningen ska göras nu till helgen.
Enligt Yaras hemsida så ska man vänta lite till med kväverik görning och istället välja t.ex ProMagna. Någon som testat denna i kring denna tiden på året nu i år eller tidigare ?
http://www.yara.se/vaxtnaring/grodor/ovriga-grodor/gronytor/

Blåkorn har jag bra erfarenhet av också. Köpte förra året 15kg för 199kr på IcaMaxi vilket är riktigt bra pris. Kan inte se de har det ännu. Någon som vet vart man kan hitta det till bra pris ?

/M
 
Jag kör alltid Yara ProMagna 11-5-18 den första givan på våren och sista på hösten, just pga av den högre halten av fosfor och kalium och mindre kväve. Rekommenderas, kanonbra gödsel precis som 21-4-7.

Båda finns på Granngården. http://www.granngarden.se/Sortiment...gårdsgödsel/Gödsel-ProMagna-11-5-18/p/1196440

Jämfört med blåkorn så skulle jag säga att de flesta gödsel är likvärdiga så köp det billigaste kilopriset. Det brukar vara YaraMila 21-4-7 25kg för 249 kr.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Jag kör alltid Yara ProMagna 11-5-18 den första givan på våren och sista på hösten, just pga av den högre halten av fosfor och kalium och mindre kväve. Rekommenderas, kanonbra gödsel precis som 21-4-7.

Båda finns på Granngården. [länk]

Jämfört med blåkorn så skulle jag säga att de flesta gödsel är likvärdiga så köp det billigaste kilopriset. Det brukar vara YaraMila 21-4-7 25kg för 249 kr.
Hur mycket brukar du ge av dessa; 3kg/100m2 ?
 
Såhär ser mitt recept ut. Brukar ha "golfbane-" gräsmatta så den tycks gilla min gödsling. ;)

Plats Skåne

Vår o Sommar April/Maj-Juli
NPK 11-5-18 (2-4 kg/100 m2 2-4 ggr

Höst Aug-Sept
PK 11-21 2,5-3 kg/100 m2 1 ggr

Naturligtvis är det inte enbart gödslingen som ger en bra gräsmatta utan regelbunden klippning ca var 5:e dag under värsta tillväxten och sedan ca var 10:e dag. Inte fört kort. Lite längre (kanske läge 3 på en Klippomaskin) gör att gräsmattan tål torka bättre och den blir som en tjock heltäckningsmatta.
Vattning och lite borttagning av ogräs är alltid ett plus.
 
mortimer skrev:
Hur mycket brukar du ge av dessa; 3kg/100m2 ?
Jag brukar snåla och köra 1,5-2 kg per 100 m2. Men jag gödslar desto oftare istället. 4-5 givor per säsong.
 
mg765 skrev:
Jag kör alltid Yara ProMagna 11-5-18 den första givan på våren och sista på hösten, just pga av den högre halten av fosfor och kalium och mindre kväve. Rekommenderas, kanonbra gödsel precis som 21-4-7.

Båda finns på Granngården. [länk]

Jämfört med blåkorn så skulle jag säga att de flesta gödsel är likvärdiga så köp det billigaste kilopriset. Det brukar vara YaraMila 21-4-7 25kg för 249 kr.
Det är betydligt skonsammare för miljön att använda ett PK-gösdel på hösten, dvs utan kväve i.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.