M
Är det ok att gå på med gödning medans det regnar?
Har för mig att jag läst att man ska göda innan det kommer regn? Vad säger ni?
För min del känns det som det kvittar hur man gör, bara det är i samband med regn...
 
Är det gräsmatta du ska göda? Eller buskar? Och med vad? Konstgödsel eller koskit?
 
Har också läst nått om att man ska göda inna regn.
Göder man under pågående regn när gräs-stråna redan är blöta finns risk att gödningen inte kommer ner till marken utan fastnar på stråna och löser upp sig där vilka då riskerar att brännas när solen tittar fram.

Har ingen erfarenhet själv eftersom jag ännu inte gödslat, har bara hunnit klippa den första gången för ett par dagar sen.
 
Benny_o_Lina skrev:
Göder man under pågående regn när gräs-stråna redan är blöta finns risk att gödningen inte kommer ner till marken utan fastnar på stråna och löser upp sig där vilka då riskerar att brännas när solen tittar fram.
Precis. Jag har inte testat att gödlsa "fel" men just ovanstående är anledningen. Tror inte att det är så stor fara om man använder naturgödsel men med starkare pelleterad gösels ska man nog helst göra "rätt"
 
Hur lång tid får det gå mellan gödsling och regn då, är det ok med några dagar eller är det en fråga om timmar? (Det är ju sällan man vet att det börjar regna om exakt tre timmar och har man stor gräsmatta så kan man ju inte vattna hur som helst.)

Själv hade jag tänkt passa på när det regnar men det låter ju logiskt att det inte är riktigt bra. Det tråkiga är då att man ju måste invänta ett väderläge där gräsmattan är torr samtidigt som man är säker på att det är ett rejält regn på gång och det inträffar ju inte särskilt ofta.
 
M
Bigfoot skrev:
Hur lång tid får det gå mellan gödsling och regn då, är det ok med några dagar eller är det en fråga om timmar? (Det är ju sällan man vet att det börjar regna om exakt tre timmar och har man stor gräsmatta så kan man ju inte vattna hur som helst.)

Själv hade jag tänkt passa på när det regnar men det låter ju logiskt att det inte är riktigt bra. Det tråkiga är då att man ju måste invänta ett väderläge där gräsmattan är torr samtidigt som man är säker på att det är ett rejält regn på gång och det inträffar ju inte särskilt ofta.


När jag skulle gå på med gödning så började det regna och nu efter 2 veckor så växet gräset som bara den och det börjar se riktigt grönt och fint ut.
Så det ska nog inte vara någon fara att passa på medans det regnar, inte enligt min erfarenhet i alla fall....
 
Snailman
Jag brukar alltid göda när det har börjat regna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.