I år har den lokala Plantagen-butiken tagit bort alla alternativa fabrikat av gräsmattegödning och kvar finns bara de två stora med hutlösa priser för samma vara.

För några år sedan upptäckte jag att den verksamma beståndsdelen i Stroller Mossa (och alla möjliga andra moss-preparat) nämligen järnsulfat gick att köpa i koncentrerad form i 25-kilos säckar på Granngården. Priset var väl en hundradel av Strollers för samma mängd. Visserligen lite svårare att hantera i och med att det måste spädas med vatten.

Nu undrar jag om man kan göra samma trick med NPK också? Bönderna och Golfbanorna kan ju knappast betala Strollers kilopris per mängd kväve!

Finns det föresten någon suganordning för vattenslangen så att man kan suga upp en lagom mängd koncentrerad lösning av något preparat och få ut det med vattnet? Jag tänker någon liknande sug-pryl som den som finns för högtryckstvättar där man kan tillföra rengöringsmedel via en liten slang.

Pen
 
Ja, du kan uppsöka nån lantmannaförening där bönderna f'låt, lantbrukarna köper sin NPK. Be att att få "the real thing", inget miljövänligt - handle with care.

Kjell G
 
Klart du kan använda billig NPK, borde finnas i jättesäckar hos Granngården det också. Dock lär du få sprida ytterst lite åt gången men desto oftare (varje gång det skall till och regna ordentligt) för att inte bränna gräset, Blåkorn är väl inte så fasansfullt dyrt annars.
Jag bryr mig inte så mkt om priset själv då gräsmattan endast är 50 m².
Angående priset på järnsulfaten så tror jag att det är så högt för att det säljs som bekämpningsmedel. Säckarna med Ferrogent hos Granngården får ju inte säljas som mossmedel då det inte är registrerat hos KEMI och ryktet säger att det kan vara svårt att få köpa dessa numera. Kan tillägga att effektiviteten verkar vara betydligt högre om det sprids i löst form än som torrsubstans (vill minnas att någon tillverkare tredubblar dosen vid torrspridning...).
Järnsulfat kan även köpas hos färghandlaren (under namnet järnvitriol) för en billigare penning är Stroller, Weibulls etc.
För spridning med dunk så får du ta och införskaffa en GrassGTi från Nelson http://www.nelson.se/shop/default.aspx men du får säkert betala skjortan för den, hör av dig om du kommer på ett bra sätt att fylla på den igen och med vad (till ett bra pris...)
 
Nuno skrev:
Klart du kan använda billig NPK, borde finnas i jättesäckar hos Granngården det också. Dock lär du få sprida ytterst lite åt gången men desto oftare (varje gång det skall till och regna ordentligt) för att inte bränna gräset, Blåkorn är väl inte så fasansfullt dyrt annars.
Jag bryr mig inte så mkt om priset själv då gräsmattan endast är 50 m².
Angående priset på järnsulfaten så tror jag att det är så högt för att det säljs som bekämpningsmedel. Säckarna med Ferrogent hos Granngården får ju inte säljas som mossmedel då det inte är registrerat hos KEMI och ryktet säger att det kan vara svårt att få köpa dessa numera. Kan tillägga att effektiviteten verkar vara betydligt högre om det sprids i löst form än som torrsubstans (vill minnas att någon tillverkare tredubblar dosen vid torrspridning...).
Järnsulfat kan även köpas hos färghandlaren (under namnet järnvitriol) för en billigare penning är Stroller, Weibulls etc.
För spridning med dunk så får du ta och införskaffa en GrassGTi från Nelson [länk] men du får säkert betala skjortan för den, hör av dig om du kommer på ett bra sätt att fylla på den igen och med vad (till ett bra pris...)
Inga bekymmer att köpa Ferrogent i 18kg säckar hos granngården(om jag inte kommer ihåg fel kg antal). Efter inköp av lite billigt flytande blomnäringsmedel så var ingredienserna till Mossa GTI införskaffade, det kostar ingalunda 200kr per burk med en hemkörd refill..
Ferrogentlösningen bör filtreras innan återfyllning för att inte sätta igen sugröret. Dubbelkolla bara hur mycket din hemkörda lösning späds av ditt doserare, i fall det finns olika varianter. 1:10 var det på min burk. Finns det finkorningare järnsulfat att köpa i färghandeln? så kan det vara vär det för att slippa filtrerandet.
 
J
Granngården har de vanligaste av Yaras (fd Hydro) gödsel i 25kgs säckar till ett något bättre pris än stroller, Weibulls och dylikt, Yara Mila 21-3-10 kostade senast jag handlade 289:-/25kg, brukar även finnas ProMagna 11-5-18 för ungefär samma pris i butikerna.
 
ProMagna 11-5-18 låter intressant. Skulle väldigt gärna vilja ha mycket Kalium (antar att 18 är Kalium) för jag har fruktansvärt mycket Rölleka i gräsmattan. Vad jag förstår skyr de Kalium. Ska ta en tur till Granngården och se vad de har.

Tack
Pen
 
Lite återmatning efter Granngårdsbesök och prisjämförelse:

Stroller Gräsmattegödning (köpställe Plantagen)
Proportion 11-1-3
Förpackning 20 kg, Pris 750 kr
Pris per kg ren NPK: 250 kr/kg
(Pris per kg N (resten oräknad) 341 kr/kg)

Granngården Paradis (köpställe Granngården)
Proportion 11-5-18
Förpackning 25 kg, Pris 365 kr
Pris per kg ren NPK: 61 kr/kg
(Pris per kg N (resten oräknad) 133 kr/kg)

Yara NPK (köpställe Granngården)
Proportion 11-5-18
Förpackning 750 kg, Pris 5000 kr
Pris per kg ren NPK: 28 kr/kg
(Pris per kg N (resten oräknad) 61 kr/kg)

Mätt i pris per summan av verksamma beståndsdelar är alltså Stroller drygt 4 ggr så dyrt som Paradis. Tar man med sig en släpvagn och delar med grannarna på ett storpack från granngården så blir faktorn istället 9 ggr! Tillkommer släpvagnshyra om ingen snäll granna har en sådan.

Samtliga alternativ är granulat. Flytande gödning finns ej på granngården annat än i pygme-dunken som nämns ovan i tråden och det blir inte billigt. Frågade även efter ren amoniak som en del bönder använder, men det säljs inte av Granngården utan jag hänvisades till Lantmännen.

Inga fler köp på Plantagen för min del i alla fall. Det där med storköpet på 750 kg får man dock överväga då det är en del besvär att förvara.

Pen
 
Tack för uppgifterna.
 
Pen skrev:
Inga fler köp på Plantagen för min del i alla fall. Det där med storköpet på 750 kg får man dock överväga då det är en del besvär att förvara.

Pen
Hur är lagringstiden på en öppnad storsäck? Pratar vi flera år eller max två säsonger?
 
J
Granngården butikerna i Kungälv, Kungsbacka och Trollhättan har Axan N-27 och Kalksapeter N-15,5 i 25kg säck, eller hade i juni ska jag väl kanske säga ;)
 
Redigerat:
Jag tycker att hönsgödsel, fem säckar för 89 på Bauhaus funkar bra, och då har jag ändå stor gräsmatta. Kanske inte det mysigaste att gå och sprida för hand, men det får gå ett par ggr om året.
 
Jambalaya skrev:
Granngården butikerna i Kungälv, Kungsbacka och Trollhättan har Axan N-27 och Kalksapeter N-15,5 i 25kg säck, eller hade i juni ska jag väl kanske säga ;)
Aha, såg inte dessa på min lokala Granngården. Ska kolla igen. Däremot surfade jag och hittade inlägg om Axan i Flashbacks forum. Används tydligen för att tillverka bomber av typen Oklahoma genom att utvinna amoniumnitratet ur Axan. Hur som helst uppgavs priset ligga på 300 kr för 50 kg säck och kunna köpas på Lantmännen. Det skulle i så fall bli 22 kr per kg rent N vilket till och med underträffar priset för 750 kg storpack! Men jag ska försöka kolla priset själv - litar inte på folket på Flashback :)

Pen
 
Hej
Det gäller att inte stirra sig blind på kvävet. Det gör mest att gräset växer mycket. För att plantan ska bli stark så behövs även lite av de andra ämnena. Kolla så att någon av givorna under året gärna innehåller "microämnen". Tex järn, magnesium calsium.
Flytande gödning används nästan bara på stora arenor för det är väldigt dyrt och måste läggas på ofta. Fördelen är att de tas upp snabbare och vid lägre temperaturer.
Jag använder själv gärna långtidsverkande gödning, både hemma och i jobbet. Kostar mer i inköp men behöver inte läggas på så ofta.
Annars är Odals "bas"gödning bra och billig. Deras N28 bör användas med försiktighet. Den bränner gräset väldigt lätt och ska bevattnas efter spridning för att minska risken för brännskador. Använder den ibland för att få igång gräset på vårkanten men aldrig annars.

Länkar till de medel som jag använder.
http://www.foreningsmaskiner.se/oorganiska.html
http://www.floratine.se/index.htm
 
Någon som provat på urea i flytande form. Det används väl av bönderna som gödning. Lätt att få tag på då det numera säljs under namnet AdBlue som reningstillsats för lastbilar. ca. 5kr litern. Har dock inte provat, då jag inte har en aning om koncentration.
 
Vill du ha en snabb effekt men kort verkanstid så går det att använda. Men prova i svag dos annars är det risk att det får motsatt verkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.