Soteren skriver i besiktningsprotokoll:

* Oisolerad del av skorsten är ej 50 mm til bränbar vägg (han mener vel 50 cm?)

Der er tale om en Contura 510, og den er DS godkendt i Danmark (EN 13240 (standarden som danner grundlag for CE-mærkning). Derfor kan afstand fra uioleret rør og brændbart materiale nedsættes til 225 mm. Men vores nybyggede hus ligger i Sverige - hvilke afstandsregler gælder for afstand væg og røgrør? Det kan nævnes at afstand til mellem rør og væg er 45 cm.
 
Lige en tilføjelse. I monteringsanvisningen for NVI-skorstenen står der:

" Säkerhetsavståndet för oisolerad anslutningskanal
dvs. måttet från utsida rökrör till närmast brännbara
material, är 300 mm vid vertikalt montage"

Er det denne afstand, som gælder i Sverige?
 
Jeg har nu talt med en teknisk ekspert fra NVI-stålskorstene, som siger at der ikke er et bestemt afstandskrav i Sverige, idet man ifølge det nye bygningsreglment er gået over til funktionskrav. De krav som stålskorstenen skal opfylde er at temperaturen for væggen aldrig må overstige 85 grader. Derfor skal stålskorstenens montageanvisninger følges, herunder om anvisionen for NVI 2000, som siger at ved uisoleret tilslutningskanal må ydersiden af røgrøret til nærmest brændbare materiale være 300 mm ved vertikal montage, hvorimod den ved horisontalt montage skal være 500 mm.

Jeg håber at eksperterne her kan hjælpe mig med at bekræfte eller afkræfte at ovenstående er korrekt? Der er trods alt forskel på om afstanden skal være 300 mm eller 500 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.