Hej,

Behöver komplettera mitt system med en extra krets som ska användas till jacuzziuppvärmning och en extra radiatorkrets m.m. För det behöver jag komplettera och bygga in en ny stamledning. Det blir rätt många meter och några meter kommer ligga utomhus (under mark). Tanken är att investeringskostnaden inte ska äta upp energibesparingen i slutändan och jag tittar därför på hur jag ska bygga detta kostnadseffektivt.

Kan någon upplysa mig om vilka alternativ det finns till stamrör av grövre dimension (>=28mm) än Rör i Rör för inbyggnad i vägg om man dessutom vill ha det isolerat? RiR blir både väldigt dyrt och utrymmeskrävande. Helst skulle jag vilja ha ett enkelrör i en isoleringsstrumpa, men det är väl inte tillåtet enligt branschreglerna, eller?

Finns det några tips på hur man gör en bra hemmagjord isoleringskulvert för utomhusbruk. Tejpa ihop lite cellplast och svepa åldersbeständig byggfolie runt, kanske?
 
Kan inte svara på frågan ang lösning för RiR som är godkända. Utomhus kan du bygga "lådor" av Styrofoam(?)plast och lägga rören i samt fylla dessa med sand. Denna typ av lådor används av kommuner mm när de lägger VA-system som inte kan läggas på frostfritt djup.
 
Lägger man sand i själva lådan då som tryckutjämnare till marktrycket? Styroform eller hård cellplast med byggplast måste väl vara likvärdigt...?
 
Vanlig 2-pipig kulvert i marken funkar väl.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.