Jag läser tråd efter tråd, regel efter regel och studerar hemsidor i stort antal, för att bara komma fram till att det drygt två månader efter att nya BBV-reglerna (som kom vid halvårsskiftet 2007-07-01) trädde i kraft, fortfarande uppenbarligen råder väldigt mycket oklarheter vad gäller material och tätskikt.

De frågor som jag främst söker svar på är:

1. Vilka godkända rollade tätskikt finns det idag?
2. Hur ser prisbilden respektive tidsåtgången/monteringstiden ut på dessa?

3. Det snackas om nya gipsskivor som skall vara belagda med något slags glasfibermaterial, och alltså kunna fungera. Finns dessa, och är de accepterade enligt BBV?

4. Jag har läst dokumentet hos BKR angående godkända skivor. Flertalet av dessa nämns inte alls eller mycket lite hos de utpekade leverantörerna (ex. Norgips). Vilka skivor finns faktiskt att tillgå? Hur ser prisbilden respektive hanteringsmöjligheten ut för dessa?

Tacksam för svar och kommentarer!
 
1. Bara LIP vad jag vet.

2. Kolla med LIP/leverantör.

3. Ja, de finns och är godkända. Jag vet att Gyproc har kommit med sina, vet inte om fler har fått den typen av skivor i produktion.

4. Masterboard, Minerit eller glasfiberbelagd gips är de alternativ som är vettiga. Cellplastskivorna är inte vettiga i det här sammanhanget i mitt tycke. Om du får tag på gipsen är den säkert billigast och bäst att arbeta med. Priser har jag inte i huvudet.
 
T
GoForIt skrev:
3. Det snackas om nya gipsskivor som skall vara belagda med något slags glasfibermaterial, och alltså kunna fungera. Finns dessa, och är de accepterade enligt BBV?
Länk till Gyprocs våtrumsskiva Glasroc GHI Hydro
 
Killen som gjorde vårat badrum använde sig av Shönox fix och tätmembran. Rollade i två lager (ej snurrande roller, glidande) och flödigt båda ggr.
 
Det är inte ett system som uppfyller de nya kraven. Hoppas du inte har gips och detta system om badrummet är byggt efter 1/7.
 
Jag har i och för sig hört att det råder övergångsregler till 30/6 2008 då det fortfarande är tillåtet med gipsskivor i badrum. Dessutom är det fortfarande tillåtet med de rollade tätskickten i putsade och spacklade badrummen (typ stambyten). Det ska vara pga att de nya reglerna samt tätskickten är i sig FÖR täta (dvs inbyggd fukt tar sig ingenstans).
Nåja det är för tillfället klart förvirrande kring tätskicktens vara eller icke vara. En annan anledning till att det finns så få godkända konstruktioner för rollade tätskickt kan vara att de inte passerat statens provningsanstalt där de för tillfället tydligen är kötid för att få produkterna godkända. Allt lär visa sig, på 80 - talet var det godkänt med prime, tejp och platta direkt på gipsskiva, allt har sin tid tydligen.....
 
Nej, inte att de är för täta, de kan de inte vara i en vägg ovan mark. Men det fungerar med de mindre täta tätskikten på murverk, betong och liknande. Däremot måste man använda de tätaste systemen på vanliga gipsväggar och liknande. Det var därför jag skrev att jag hoppades att han inte hade gips bakom, för det systemet inte är äver en miljon s/m i ångmotstånd, vilket skulle krävas om det är gips. Att man får använda kartonggips fortfarande vet jag.
 
Badrumet är gjort innan 1/7. Enligt detta så borde det vara ok med de gamla kraven.
En fråga om övergångsreglerna samtidigt. Gäller dessa enbart bakomvarande material, gips vs minerit m.fl... Eller gäller det även som nu diskutterats, fix och tätmembran?
 
Innan 1/7 så är det de gammla reglerna som gäller och i ett tätskicktssystem så ingår EN producents produkter från underlag (skiva, puts, betong, flytspackel) till färdigsatt platta EXKL. fog.
Så alltså ifall hantverkaren använde samma fabrikat på prime, gummi, förseglingar (remsor, brunnsduk, hörnmanchetter osv.) samt fix så är ditt badrum gjort efter de regler (egentligen rekommendationer) som BKR hade. Det betyder oxå att de uppfyller kraven i denna bemärkels att det är fackmannamässigt utfört och att det uppfyller de krav som försäkringsbolagen hade.

De nya regler som i sak grundar sig i att boverket har lagstiftat om nya regler om ånggenomgångsmotstånd i NYPRODUKTION...detta måste alla komma ihåg, har resulterat i att BKR har omarbetat deras REKOMMENDATIONER om hur fackmannamässigt utfört arbete skall utföras i våtrum det vill säga BBV...

Vad detta betyder är i sak att när du bygger nytt så är det lagstiftat att alla ska följa de nya reglerna om ångenomgångsmotstånd. När du renoverar så skall du oxå följa / rekommenderas att följa dessa då branschreglerna säger så. Dock så är ej arbeten som upphandlades innan 1/7 2007 omfattade av de ny reglerna. Detta betyder att ifall du fått en offert på ett våtrumsarbete innan 1/7 2007 så betyder det att de fortfarande de gammla reglerna som gäller (inte när arbetet faktiskt utförs). Tror dock att alla seriösa plattisar upplyser om detta till privat kund.

Sedan kommer frågan hurvida det är bra att använda sig av de ny tätskickten på alla typer av underlag och konstruktioner? Detta tänker jag faktiskt inte uttala mig om då jag har en känsla av att i RENOVERINGAR så kan vi hamna i samma läge som när folk tilläggsisolerade innefrån och flyttade daggpunkten till centrum av ytterväggen. Det finns säkert folk som är mer skolade än jag som kan uttala sig om detta. Jag förstår doc att man måste i pedagogiskt syfte införa dessa nya branschregler över hela branschen och alla typer av byggnationer.
 
Man behöver som sagt inte använda dessa täta tätskikt på alla typer av konstruktionen, om underlaget klarar att hantera en del fukt och detta kan visas genom en fuktdimensionering så kan man använda ett mindre tätt tätskikt.

Däremot finns det ingen som helst risk att använda ett supertätt tätskikt på några väggar eller golv ovan jord. Det finns ingen som helst mening med att det ska "andas", för det enda som blir resultatet i så fall är en ökad fuktvandring utåt i väggen. Problematiken med tilläggsisolering och daggpunkt är någonting helt annat, det har ingenting med detta att göra.
 
Hur går en fuktdimensionering till och vem / vilka gör dessa? Vet att många talar om dessa men vems ansvar ligger detta på?
I övrigt så vet jag att problematiken med tilläggisolering och daggpunkt inte har något med detta att gör utan jag gjorde bara en reflektion över hur det ibland blir fel när man så gärna vill att det ska bli till det bättre.
 
Jag har precis som du lusläst bbv reglerna och de e ju en aning luddiga. Vi har tagit hem några skivor med Aquapanel att sätta på väggarna i duschen(de blir ju mest ansatta av vatten), resterande väggar samt golv tänkte vi lägga på ett tätskikt som man rollar på.

Rätt eller fel? Bättre förslag?
 
En byggnadsingenjör kan göra en fuktdimensionering. Det finns också vissa typkonstruktioner som tätskiktsleverantörerna räknat på, om man har en likadan konstruktion kan man använda deras beräkningar.

Engan, jag hoppas att ni ska ha tätskikt även på Aquapanelen?
 
Du ska följa de nya reglerna och det gäller hela rummet. Skulle ge dig det rådet för din egen skull.. Tänk om du ska sälja som exempel..
 
Jag inser att dessa frågor snurrar i mångas huvud, och läser många intressanta inlägg. Tack för dem.
Men plötsligt så fick vi dock en väldigt massa bifrågor som kom en bit ifrån frågorna i min trådstart..
Kan ni vara bussiga och starta en ny tråd med dessa istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.