Hej!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att reda ut vilket det minsta godkända öppninsmåttet för en ytterdörr? Det har väl med tillgänglighet att göra antar jag? Vi hade tänkt oss en pardörr 15*21 med assymetrisk öppning, dvs öppningsmått nånstans kring 75 och 65. Jag har letat på boverket utan resultat och min kommun verkar inte veta heller. Dock har jag problem med just kommunen att få igenom att ha en pardörr, vilket vi gärna vill ha då vi ska bygga i "gammal stil".

Vore tacksam om någon kan reda ut detta till mig.

Mvh/Daniel
 
Hej,
det skall väl i första hand vara bra att använda även utan handikapp.
75 cm dörr verkar vara smalt att ta sig in genom med ett par konsumkassar i händerna,
även om man inte sitter i rullstol/går med rullator.
Ofta har man 100 cm breda ytterdörrar för att det skall vara bekvämt att ta sig in/ut.
Är det klokt att försämra tillgängligheten för att få "gammal stil"?

//KoW
 
Anledningen till att kommunen inte vill gå med på en "smal öppning" är troligen för att om någon blir handikappad så får kommunen betala handikappanpassning av din bostad.
Så bygger man nytt får man räkna med att ha en bred ytterdörr, bred badrumsdörr och helst vill kommunen ha en ramp till ytterdörren oxå. :)
 
Går det verkligen inte att öppna båda sidor i en pardörr? 2 handtag med lämplig mekanism.
Då blir öppningen 150 cm!

Eller är det krav på bara ett handtag?
 
Ja, det handlar om tillgänglighet om någon blir handikappad. Båda sidor går såklart att öppna, men det är bara ett handtag. Vad jag förstått så är det svårt för någon i rullstol att få upp den övre haken som öppnar den andra dörren.
Så frågan är ju lite kluven, öppningsmått är ju eg 140 cm men frågan är vad det är för bestämmelser i normalfallet med ena bladet öppet??
 
D&A skrev:
Ja, det handlar om tillgänglighet om någon blir handikappad. Båda sidor går såklart att öppna, men det är bara ett handtag. Vad jag förstått så är det svårt för någon i rullstol att få upp den övre haken som öppnar den andra dörren.
Så frågan är ju lite kluven, öppningsmått är ju eg 140 cm men frågan är vad det är för bestämmelser i normalfallet med ena bladet öppet??
Med lämplig mekanism går det att öppna dörren med ETT handtag!
 
Du skriver att det skall vara en dörr som är 150bred, med assymetrisk öppning. Då borde väl öppningen bli avsevärt mer än 75?

Som det skrivits, fundera på hur praktiskt det är även utan hadikapp med en öppning som bara är 75cm.
 
hempularen skrev:
Du skriver att det skall vara en dörr som är 150bred, med assymetrisk öppning. Då borde väl öppningen bli avsevärt mer än 75?

Som det skrivits, fundera på hur praktiskt det är även utan hadikapp med en öppning som bara är 75cm.
15*21 avser yttermått inkl karm om jag inte har helt fel, vilket betyder att själv innermåttet mellan karmen blir mindre än 150 cm, och då låter 75 x 65 som ett vettigt mått..
 
Gladh skrev:
15*21 avser yttermått inkl karm om jag inte har helt fel, vilket betyder att själv innermåttet mellan karmen blir mindre än 150 cm, och då låter 75 x 65 som ett vettigt mått..
Ja. Karmen tar ca 5 cm per sida. 75 cm som dörr öppning... Bland Pygmeer är det inga problem.
Normal person behöver nog mer...
TS. Bygg ett ram 75x200 av reglar och placera i din ytterdörr. Undrar hur lång tid tar det, innan du slänger ut skitet!
 
Tack för alla ideér och åsikter men valet om pardörr, med öppning på ca 75 cm är ett beslut som jag i så fall får leva med. Detta är å andra sidan ca 5 cm mindre än en vanlig innerdörr som är godkänd vad det gäller tillgänglighet, och dessa dörrar passerar man nog mer frekvent. Men frågan kvarstår; Om det enligt kravet om tillgänglighet är tilllåtet med detta mått??

Någon som vet vilket minsta mått är och om det även gäller ett blad på en pardörr?
 
D&A skrev:
Tack för alla ideér och åsikter men valet om pardörr, med öppning på ca 75 cm är ett beslut som jag i så fall får leva med. Detta är å andra sidan ca 5 cm mindre än en vanlig innerdörr som är godkänd vad det gäller tillgänglighet, och dessa dörrar passerar man nog mer frekvent. Men frågan kvarstår; Om det enligt kravet om tillgänglighet är tilllåtet med detta mått??

Någon som vet vilket minsta mått är och om det även gäller ett blad på en pardörr?
Varför inte en pardörr med ett 100blad och ett 40 blad?
 
barajag skrev:
Varför inte en pardörr med ett 100blad och ett 40 blad?
Det skulle funka. Jag pratade med Sjöbo Kommun igår och här kräver dom en öppning på min 90 cm som klaras av att öppnas med en hand. Hörde dessutom att det är LAG på detta. Alla korridorer måste ligga på minst 1,3m.och entrens utformning ska möjliggöra fri passage för en rullstolsburen person utan att denna behöver hjälp.
 
en pardörr ska godkännas.
Det är väldigt lätt att modifiera den om en handikappad skulle råka flytta in.
Jag har 15x21 assymetrisk öppning och det räcker gott och väl.
 
"flytta in"?
Vem som helst kan hamna i en dålig sits. Kommunerna vill slippa betala. Därmed ökade krav. Lagstiftarna hjälper oss fatta rätta framtidsbeslut. Så är det bara.
 
ok
I min kommun godkänns pardörr.
Kan inte tänka mig att någon kommun skulle kunna neka dig att sätta in en sådan.
De modifieringar som krävs om det av någon anledning skulle behövas är försumbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.