Hej!
Vi planerar att sätta in vedpanna detta året (direktverkande el börjar bli lite dyrt).
Jag letar efter begagnade vedpannor, har kollat på Calmar-pannan v33 och baxi solo innova men hittar inga prestandadeklarationer eller ce märkningar (krav från kommunen).
Tänkte höra om det är någon här inne som vet ifall någon av dessa pannor är godkända att sätta in eller har någon annan begagnad panna att rekommendera (godkänd såklart) :giggle:
 
Har ni räknat på kostnader för detta inkl ved, service mm och kollat på andra alternativ, tex en beg luftvatten eller bergvärmepump? Var i landet bor ni?
 
Min uppfattning är att dessa uppgifter som lätt hittas hos tillverkaren. Det kan finnas med i manualen eller separat på hemsidan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni räknat på kostnader för detta inkl ved, service mm och kollat på andra alternativ, tex en beg luftvatten eller bergvärmepump? Var i landet bor ni?
Vi har räknat på det mesta, vi ser det som en investering att installera panna/vattenburet då vi kommer spara mycket på lång sikt, vi bor i elområde 4 och har egen skog så ved är inget problem. Beg luft/vatten och bergvärme är ju alternativ men räknar man kostnaden att borra för bergvärme och att luft/vatten drar ungefär lika mycket el som vår nuvarande uppvärmning så känns ändå vedpannan som det "billigaste" alternativet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Min uppfattning är att dessa uppgifter som lätt hittas hos tillverkaren. Det kan finnas med i manualen eller separat på hemsidan.
Ja så tänkte jag också, men känns som jag letat överallt och får inte fram mer än verkningsgraden (på dessa 2 pannor då alltså).
Köper man en ny panna så följer såklart uppgifterna med men känns halvt omöjligt att få fram en prestandadeklaration på en begagnad panna från början av 2000 talet/slutet på 90.
 
J JenNo skrev:
Köper man en ny panna så följer såklart uppgifterna med men känns halvt omöjligt att få fram en prestandadeklaration på en begagnad panna från början av 2000 talet/slutet på 90.
Då nuvarande krav inte fanns på den tiden är risken stor att många/alla(?) pannor saknade denna data.
Ingen tillverkare skulle ju heller tjäna pengar på att idag certifiera en gammal panna. Detta är förstås tråkigt när bra äldre pannor inte kan få ett nytt liv.
 
  • Gilla
JenNo
  • Laddar…
Det verkar vara svårare än jag trodde.
 
J JenNo skrev:
Vi har räknat på det mesta, vi ser det som en investering att installera panna/vattenburet då vi kommer spara mycket på lång sikt, vi bor i elområde 4 och har egen skog så ved är inget problem. Beg luft/vatten och bergvärme är ju alternativ men räknar man kostnaden att borra för bergvärme och att luft/vatten drar ungefär lika mycket el som vår nuvarande uppvärmning så känns ändå vedpannan som det "billigaste" alternativet.
Luftvatten i region 4 är perfekt, kommer inte dra ens i närheten så mycket som direktel. Om huset är litet kan det även pasSa med luftvärmepump
 
  • Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftvatten i region 4 är perfekt, kommer inte dra ens i närheten så mycket som direktel. Om huset är litet kan det även pasSa med luftvärmepump
Vår nuvarande luftvärmepump ihop med ca 3 elelement ger oss elräkningar på runt 10 000 per månad, och då har vi ca 15 grader i huset. En bekant som har luft/vatten har också höga elräkningar, såklart behagligare värme än vi men ändå inte i samma klass som när man eldar med ved. Vi har funderat på alla alternativ men då vi ska ha kulvert in i huset behöver vi få upp temperaturen på vattnet lite extra och då känns ändå vedpanna som ett bättre alternativ. Finns det någon anledning till varför du förespråkar luftvärmepump? (bara nyfiken om du haft dålig erfarenhet av vedeldning?)
:giggle::giggle:
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftvatten i region 4 är perfekt, kommer inte dra ens i närheten så mycket som direktel. Om huset är litet kan det även pasSa med luftvärmepump
Fast har man som TS egen skog så lär vedpanna vara oslagbart rent ekonomiskt. Kräver visserligen lite arbete, men arbete med ved är bara bra för hälsan så det kan ju nästan ses som positivt ;)
 
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för dokumentation som krävs då? Calmar har testats av sp så kanske går att få tag på det om det räcker?
 
Båda pannorna finns väl än i dag och har varit godända. Är det någon skillnad på data och godkännanden beroende på årsmodell?
 
Jag förespråkar ved. Med dagens elpriser har vi inte råd att köra luftvärmepumpen men vedpannan ger billig värme åt oss.

Problemet är att det inte fanns samma slags certifikat på äldre pannor som inte har tillverkats på många år. Jag tycker du skall leta efter en panna som fortfarande tillverkas så kan du hänvisa till siffror från tillverkaren.
Det är en stor fördel att kombinera ved med någon annan värmekälla så man kan elda när man har möjlighet till det men har kvar möjligheten att värma med pengar om det blir stressigt med annat någon period eller om man är svårt sjuk eller bortrest.

För vedeldningshatarna verkar det i många fall handa mer om ideologi eller rentav om en religion än det handlar om pengar. Bry dig inte om dem.
 
  • Gilla
L A Axelsson och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag förespråkar ved. Med dagens elpriser har vi inte råd att köra luftvärmepumpen men vedpannan ger billig värme åt oss.

Problemet är att det inte fanns samma slags certifikat på äldre pannor som inte har tillverkats på många år. Jag tycker du skall leta efter en panna som fortfarande tillverkas så kan du hänvisa till siffror från tillverkaren.
Det är en stor fördel att kombinera ved med någon annan värmekälla så man kan elda när man har möjlighet till det men har kvar möjligheten att värma med pengar om det blir stressigt med annat någon period eller om man är svårt sjuk eller bortrest.

För vedeldningshatarna verkar det i många fall handa mer om ideologi eller rentav om en religion än det handlar om pengar. Bry dig inte om dem.
Hej!
Ja det verkar vara det lättaste att leta upp en panna som fortfarande tillverkas eller så får vi väl bita i det sura och köpa en helt ny :sweat:.
Vi planerar att behålla luftvärmepumpen precis som du säger om man behöver resa bort eller av andra anledningar inte kan elda. Tack för hjälpen!! :giggle:
 
Är väldigt glad över att jag har behållit min vedpanna oavvaktat med installation av bergvärme.
Gjort av med 230-240kWh per månad sista två månaderna.
Alltid 22°C inne. 150m².

Tycker inte det är så himla mycket jobb. Man får slita sig från soffan ett par dagar i veckan för att elda.
Och njuta i vårsolen med huggning (y):D
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.