Finns det någon som kan svara på om man måste ha någon speciell lampa i bastun eller om man kan sätta dit vilken armatur som helst? Tänkte byta ut den här fula och bländande lampan men vill slippa betala 350:- för en "bastulampskärm". (Bastun är inte prio1 i renoveringen just nu.) Har en snygg lampa med träskärm som jag tänkte sätta dit.
 
  • bastulampa.jpg
om du tänkt byta ut armaturen så MÅSTE det vara en "högtemp" armatur eftersom den placeras högre än 500 mm över golvet.
tex en sådan här:
a7530510.jpg
ENSTO. Kapslingsklass IP 34, Klass II. Med stomme av värmetålig polyester. Aluminiumreflektor. Värmetåligt glas, 125°C. Endast för väggmontering, minst 100 mm från tak. Levereras med glas.

eller en sån här:
a7530501.jpg

ENSTO AVH 15.1

En väggarmatur med furugaller lämpad för bastu och allmänbelysning, försedd med kraftiga metallfästen för vägg.
 
Hoppas det kan ursäktas att jag lägger mig i tråden lite också, i samma ämne..

Finns det några regler om IP-klassning för bastun?

Mycket skrivs om värmetålighet. Kabelns isolering inser jag, men om den övriga armaturen är gjord i t.ex. enbart plast..?

Andra smarta tips på "enkel" belysning för bastun mottages tacksamt!
 
Jag har en likadan Ensto som på bilden. Fast jag bokbetsade den för att få samma färg som alpanelen.
 
minst IP24 för elmaterial i basturum.
beroende på vilket område det är i bastun så gäller olika krav...
är armaturen godkänd för 125° så kan den vara gjord av det den är gjord ;)
 
Hemmakatten
Är det någon som sett spottar som är godkända för bastubruk?
 
menar du downlights? dvs infällda. jag har iaf inte sett några som tål 125 grader fast det kanske finns. däremot går det att montera downlights "längre ner" i bastun.beror på vilket område om det är godkänt eller ej.
 
Halogenlampor/spotlights blir ju av naturen väldigt varma. På några decimeters avstånd finns ju t.o.m. risk för brännskador.

Borde spotlights, IP44-klassade, vara något problem att använda i bastun egentligen?
Vad skulle kunna hända?
 
som jag skrev, helt ok med downlight ip44. begränsningar:max 500mm upp på vägg och minst 500mm från bastuaggregat

pga ännu högre värmen från lampa och bastuvärmen kanske dom exploderar eller smälter ner och det börjar brinna eller något annat.
det finns säkert någon anledning till bestämmelserna, förmodligen tillbud som hänt...
 
När det gäller takbelysning så är det mig veterligen endast aktuellt med LED-belysning eller fiberoptik. Rätt typ av fiberoptik (dvs fiber i glas, ej plast!) är helt oberoende av värmen eftersom projektorn, ljusgivaren, placeras utanför bastun.
http://www.cariitti.com/tiedostot/INS-1.pdf
orig_Loyly.jpg
Hur det är med LED-belysning och höga temperaturer och hållbarheten vete fåglarna.
 
pellefant skrev:
som jag skrev, helt ok med downlight ip44. begränsningar:max 500mm upp på vägg och minst 500mm från bastuaggregat

pga ännu högre värmen från lampa och bastuvärmen kanske dom exploderar eller smälter ner och det börjar brinna eller något annat.
det finns säkert någon anledning till bestämmelserna, förmodligen tillbud som hänt...
Låter som ytterst osannolikt i mina öron att de skulle smälta (glas/metall)..
Är det möjligen så att reglerna inte riktigt har hängt med i produktutvecklingen?
Var kan man hitta regler gällande detta?
 
det står i SS436 40 00, avsnitt 703, basturum. men är man villrådig så kan man ringa elsäkerhetsverket och få råd och vägledning.
 
pellefant skrev:
det står i SS436 40 00, avsnitt 703, basturum. men är man villrådig så kan man ringa elsäkerhetsverket och få råd och vägledning.
Du verkar ju ha stenkoll på det här..
Har du möjligen någon länk?
Framgår det någonstans hur gamla de här reglerna är?
 
GoForIt skrev:
Andra smarta tips på "enkel" belysning för bastun mottages tacksamt!
Jag hade samma problem. Arkitekten hade ritat in spottar men byggaren bad oss om möjligt om en billigare lösning. Det blev istället en enkel ljusslinga under laven vilket passar mig perfekt (jag läser inte tidningen i bastun och städning/rengöring görs dagtid då jag har full 'naturlig' belysning från himlen).


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.