Vi som har lite eller mycket erfarenhet av misstag/fällor som vi råkat ut för när vi byggt(er) våra hus kan väl delge nya kamrater i forumet våra erfarenheter. I sighten finns en hel del jätteintressanta trådar för detaljinformation men nya medlemmar kanske befinner sig på en annan nivå och forumets information kanske känns överväldigande. I denna tråden skulle det kunna vara ibra att delge nytillkomna goda råd när det gäller sådant som man måste/bör tänka på när man skall bygga sitt hus. Korta inlägg som du tror kan vara till gagn för en byggare, exempel på saker som inte blev som du tänkt eller kunde gjorts annaorlunda. Inga detaljer, de finns i forumet. Kommentarer kan väl också sparas till trådar som behandlar specifika detaljer. Ge gärna din syn på varför du tycker som du gör.
 
Som idégivare till "tråden" får jag väl komma med ett första inlägg.

Jag hade önskat att jag mer i detalj hade satt mig in i plus och minus för värmesystemet. Min bild av frånluftvärmepump har förrändrats, hade hellre satsat på ett FTX-system.
 
0840 skrev:
Min bild av frånluftvärmepump har förrändrats, hade hellre satsat på ett FTX-system.

Kan du utveckla det lite. Vad har du kommit fram till?
Jag har fått en frånluftsvärmepump kombinerad med elpatron, jag har inte tänkt mycket mer på det än att säljaren säger att det är bra.

Vi har golvvärme i hela huset.

Vad är FTX?

 
En flvp är ett enkelt sätt att fixa värmen och ventilationen i ett hus. Den skapar i sig inte så mycket värme, ca 1500-2000 KWH, och ett hus behöver oftast mer som då kommer från elpatronen i flvp. Mängden varmvattnet är begränsat, 150-200 L 55-60 gradigt vatten. Ventilationsluften ersätts med kall uteluft. Flvp är svår att kombinera med andra värmekällor.
Ett FTX -system återvinner värmen ur ventilationsluften, den kalla uteluften värms upp och in kommer uppvärmd luft.
 
0840 skrev:
En flvp är ett enkelt sätt att fixa värmen och ventilationen i ett hus. Den skapar i sig inte så mycket värme, ca 1500-2000 KWH, och ett hus behöver oftast mer som då kommer från elpatronen i flvp. Mängden varmvattnet är begränsat, 150-200 L 55-60 gradigt vatten. Ventilationsluften ersätts med kall uteluft. Flvp är svår att kombinera med andra värmekällor.
Ett FTX -system återvinner värmen ur ventilationsluften, den kalla uteluften värms upp och in kommer uppvärmd luft.
Fast det finns väl en del nackdelar med FTX? Buller, priset?

Frånluftsvp kan kombineras med andra värmekällor. Det finns varianter med gaspanna, jord/bergvärme och flera som kan dockas till t ex bef oljepanna, solvärme etc.
 
Det finns nackdelar med flvp, helt klart. Inluften är kall, men å andra sidan känns den väldigt naturligt frisk. Den kommer in vid fönstren/ytterväggen och därför blir det också insläpp av trafikbuller från ventilen.

Bodde tidigare med ett system som värmde luft. De två problemen med det är att dels sker ofta utsläpp av varm luft i taket (och sjunker inte på ett bra sätt ner till de kalla golven), dels blir luftkanalerna med tiden smutsiga och svåra att hålla rena. Å andra sidan är det inte mycket ljud utifrån som kommer in, och det är billigare att värma luft med luft än att gå omvägen via ett vattenburet system.

På det hela taget tycker jag ändå att flvp ger högre komfort (vi har vattenburen golvvärme). Det går också att byta till annan maskin med tiden för att utnyttja jord/bergvärme om man så önskar.
 
Det finns ju frånluftsvärmepumpar med förvärmd tilluft, tex Nibe Fighter 410.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.