Hej!
Jag har ett Gnosjö element på lantstället. Jag vill nu sätta på underhållsvärme ca 7 grader. Vet någon hur jag gör? Har tyvärr ingen manual och hittar ingen online.

En annan fråga. Först var jag osäker på om elementet fungerade alls då den ej lyste när jag satte på strömbrytaren. Då valde jag läget med cirkeln. Elementet blev snabbt väldigt varmt. (Är kallt i stugan nu). Sedan sänkte jag till första nivån och elementet är fortfarande väldigt varmt, även 20 min efter. Kan det vara trasigt så det är jättevarmt nu hela vintern i onödan? 🙈
 
  • Termostat på ett Gnosjö-element i en sommarstuga, med en ratt för temperaturinställning och en strömbrytare, placerad mot en blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Det är väl bara en vanlig ograderad termostat. Cirkeln är inte det en lysdiod?
 
RoTe RoTe skrev:
Det är väl bara en vanlig ograderad termostat. Cirkeln är inte det en lysdiod?
Jag har ingen aning. Vet du hur ställer jag in den på ca 7 grader?
 
Samma problem med andra elementet. Hur ställer jag in ca 7 grader? 🤯
 
  • Termostat för element med ratt för temperaturinställning och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
För att ställa in på 7 grader behöver det vara ca 7 grader i rummet. Då ställer du vredet precis där det slår av/på
 
Oljefylld radiator, den är "trög", tar att tag innan den blir varm, sen tar det ett tag innan den svalnar.

På baksidan av termostaten sår det vilken modell det är.

Ser ut att vara följande bimetalltermostat,
https://www.gkp.se/sv/sortiment/reservdelar/bimetalltermostat-200mm-230v-9134050/

Är det bimetalltermostat så brukar man höra när bimetallen slår till/från och det gör den bara när man vrider inställt läge runt gällande rumstemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.