Hur gör folk för att skydda utrymmet man är i mot flygande gnistor tex när man vinkelslipar? Jag vill hålla till i ett rätt litet rum som är fullt med prylar så känns inte optimalt...men finns kanske något brandsäkert tyg eller liknande man kan slänga ut på det hållet det flyger som värst och täcka allt antändligt?
 
Vinkelslipen är nog det verktyg som startar flest bränder
Skulle inte rekommendera att använda i ett utrymme där det finns mycket brännbara saker
Är där någonstans gnistorna kan leta sig in så gör dom det
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
När jag skulle korta ner växelspaken på min golf gti, så använde jag min kompis jacka som gnistskydd när jag kapade med vinkelslipen:)
Det fungerade, men han var inte så nöjd med hålet i jackan:)
När jag kapade hängrännekrokar, så använde jag våra fönster som gnistskydd, fungerade inte heller bra.
Då tog jag ett lakan som skydd:surprised:, det började brinna på taket rätt snabbt:cry:.
Så jag har inga bra tips:)
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Borde inte brandfiltar funka rätt bra?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Man kör inte med slip eller kapskivor eller någon form av svets i utrymmen där något antändbart finns.

Jag är Fd. Huvudskyddsombud inom Statsverket.
 
  • Gilla
  • Wow
kest och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på något typ av tyg (eller annat mjukt material). Tänker att jag monterar hållare för duschdraperi och drar ut när det behövs. Kan ju i princip sätta i alla riktningar så det blir ett litet brandrum i rummet.

Brandfiltar verkar dock vara små och dyra. Någon som känner till något annat flamskyddat som går att köpa i lite större dimensioner och helst lite billigare?
 
V vedklyv skrev:
Man kör inte med slip eller kapskivor eller någon form av svets i utrymmen där något antändbart finns.

Jag är Fd. Huvudskyddsombud inom Statsverket.
Det där är ju önskeläget. Men jag har ett par gånger råkat ut för att handtaget innerdörrar slutar fungera, så att man helt enkelt inte får upp dem, utan måste såga av gångjärnen. Eller har jag missat nån bättre metod? Jag sover numera med en vinkelslip i sovrummet, i fall detta skulle hända igen (ja, jag har bytt låskistan men jag är kanske lite paranoid).
 
P Pettttter skrev:
Jag tror på något typ av tyg (eller annat mjukt material). Tänker att jag monterar hållare för duschdraperi och drar ut när det behövs. Kan ju i princip sätta i alla riktningar så det blir ett litet brandrum i rummet.

Brandfiltar verkar dock vara små och dyra. Någon som känner till något annat flamskyddat som går att köpa i lite större dimensioner och helst lite billigare?
Det finns att köpa svetsdraperier i större dimensioner. Dock troligen inte lite billigare...

https://plastman.se/duk-nat/svets-f...0G_KyUX3OV05gydt1MtGcX_GxiIR9t80aAo_2EALw_wcB
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns att köpa svetsdraperier i större dimensioner. Dock troligen inte lite billigare...

[länk]
haha där ser man någon hade såklart tänkt samma tanke. Tack för tipset!
 
Men måste du verkligen använda vinkelslip i utrymmet?

Även om du skulle lyckas få någorlunda tätt med någon form av skynke (och du får det inte tillräckligt tätt, såvida du inte arbetar som asbestsanerare), så måste du ändå sedan sitta brandvakt i 24 eller uppmot 72h, kommer inte ihåg tiderna nu, men minst 24h, och det duger inte att titta till det lite då och då, du får sitta där på en stol med brandsläckare i 24h.

Det mesta som kan kapas med vinkelslip, går också att kapa med tigersåg.
 
Nu överdriver du skyddsåtgärderna rätt rejält. Visst finns det en tydlig brandrisk med en vinkelslip. Men det finns gränser för hur försiktig det är motiverat att vara.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men måste du verkligen använda vinkelslip i utrymmet?

Även om du skulle lyckas få någorlunda tätt med någon form av skynke (och du får det inte tillräckligt tätt, såvida du inte arbetar som asbestsanerare), så måste du ändå sedan sitta brandvakt i 24 eller uppmot 72h, kommer inte ihåg tiderna nu, men minst 24h, och det duger inte att titta till det lite då och då, du får sitta där på en stol med brandsläckare i 24h.

Det mesta som kan kapas med vinkelslip, går också att kapa med tigersåg.
Du menar att alla som inte har ett 50 kvadrats garage som frugan går med på används enbart till metallarbete ska låta bli att köpa vinkelslip? =) Jag kan lova att 80% av skribenterna på detta forum inte jobbar under optimala förhållanden helt enkelt för att sådana utrymmen inte finns i dom flesta hus. Man behöver ju inte fylla golvet med fnöske...men allmänt bröte som man har i en verkstad är jobbigt att rensa bort varje gång.
 
Förutom specialläget att kapa av gångjärn när lås gått sönder (har jag aldrig lyckats med) så borde det väl gå bra att köra vinkelslip ute. Alternativt såga metall istället. Det skapar inte lika mycket gnistor.
 
T toolman77 skrev:
Förutom specialläget att kapa av gångjärn när lås gått sönder (har jag aldrig lyckats med) så borde det väl gå bra att köra vinkelslip ute. Alternativt såga metall istället. Det skapar inte lika mycket gnistor.
Ja jag skulle kunna stå i trädgården. Men känns som brandrisk där med. Har inga stora stenlagda ytor mest gräs träd och veranda.Så bättre med kontrollerad miljö i lilla verkstan tror jag.
 
självklart kan man kapa i vilket utrymme som helst om man skyddar omgivningen och förstår vad man håller på med. Svetsfiltar är väl det som behövs och sen hålla koll på det och ha släckutrustning redo. Inte ute i bilen eller vatten i kranen och endast kaffekoppar tillgängliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.