Hejsan, en liten fråga..

Har nyligen lagt trägolv i köket (tidigare klinkers) och inser att vi kommer behöva ha ett gnistskydd på golvet framför våran öppna spis (insats..).

Vi har tänkt oss att beställa en i plåt som går att ta bort, finns det regler för det? (att man inte får..) vi vill att den ska gå att haka i mellan trägolvet och murstocken så att säga.. när den används (nästan aldrig) och att vi kan välja att ha den i vedlåren den tiden vi inte använder spisen..

OM man nu får det..

Hur stor plåt ska man ha 20 cm på vardera sida? och utåt? hur tjock plåt?

Tar tacksamt emot tankar, tips och erfarenheter..

MVH Sandra
 
S
30cm framför och 10cm på sidorna. har jag för mig.
jag skulle nog låta den ligga kvar. den förblir nog snyggare om den ligger kvar än hålla på och flytta, även om det är få gånger
 
  • Gilla
Oskarsa och 1 till
  • Laddar…
M
Jag fixade en plåt (svartplåt) på 90x30x0,09cm från en lokal plåtfirma för 100:-, funkar finfint. Köpa en färdig hade kostat 800:- istället :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
SBH skrev:
30cm framför och 10cm på sidorna. har jag för mig.
jag skulle nog låta den ligga kvar. den förblir nog snyggare om den ligger kvar än hålla på och flytta, även om det är få gånger
"Problemet" är att den ligger då i "hallen".. 1 m brett../dörröppning.. från köket mot entren/ytterdörren och badrum.. så man kommer gå på den hela tiden.. och eftersom vi inte eldat på över ett år där så kändes det som om det kanske var en lösning att kunna ta bort den helt enkelt..när den inte används :) (på ett praktiskt/enkelt sätt då)

Tack för input! (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
fusion skrev:
Som SBH säger 30 cm , resp 10 cm + minst 0,7 mm tjock.

[länk] , se stycket om Eldstadsplan
ah ok, hade fått för mig att det var minst 2 mm..
Tack för input o länk :)
 
Marcussjogren skrev:
Jag fixade en plåt (svartplåt) på 90x30x0,09cm från en lokal plåtfirma för 100:-, funkar finfint. Köpa en färdig hade kostat 800:- istället :)
Har en plåtnicklas oxå.. hehe :) därför jag undrade lite över "behövda mått" :)
Tack för tipset dock!
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Finns även golvglas. Jag har ett framför min kamin som står på klicklaminat. Blir rätt snyggt och diskret. Men kanske inte helt lämpligt i alla miljöer eller där man kan råka tappa saker.
 
M
Anders_Nilsson skrev:
Finns även golvglas. Jag har ett framför min kamin som står på klicklaminat. Blir rätt snyggt och diskret. Men kanske inte helt lämpligt i alla miljöer eller där man kan råka tappa saker.
Det gäller också att se till så man får ett flyttbart glas. Vet många som har råkat montera glasskivor som går in under kaminen. Skräp och skit letar sig in under som sedan är "omöjligt" att få bort 😬
 
Därför brukar man dra en silikonfog runt glaset så att skräpet hålls på utsidan. Om man ska följa reglerna så ska väl gnistskyddet vara fast monterat.
 
Till en köksspis räcker 30cm men om man ska kunna elda med en öppen eldstad så ska det vara 1m från eldstadens bakvägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.