Hej
Behöver man ha golvskydd(gnistskydd) om man ska ha en kamin? är det någon typ av lag eller bara rekomenderat?
 
Såvitt jag vet måste man ha s.k. eldstadsplan om golvet är av brännbart material. Jag är hyfsat säker på det, men inte helt hundra.
 
ThomasHanna skrev:
Hej
Behöver man ha golvskydd(gnistskydd) om man ska ha en kamin? är det någon typ av lag eller bara rekomenderat?

Tror att samma rekomendationer gäller fortfarande,och i så fall så
skall skyddet vara 1 meter mätt i från längst in i eldstaden och ut.

Så om eldstaden är 50 centimeter djup så skall gnist skyddet vara 50 cm framför eldstaden.o.s.v
 
Minst 30 cm framför kaminen och 10 cm på sidorna som sotarlänken ovan anger. Någon lag lär det inte vara men försäkringen gäller knappast om du inte följer sotarens rekommendationer. Kan intyga att det är vettigt - har trots golvplåten fått ett par glödmärken i trägolvet p g a gnist/kolbitar som skvätt ut när man lägger in ved.
 
okej tackar, ska sätta in kaminen i helgen, skyddsplåt skulle jag npg ändå köpa men det är bra att veta hur mycket osv. Tack för hjälpen!
T&H
 
Hade en Contura där ett glas exploderade och ett vedträd rullade ut på golvet. Var ute en stund just när det hände. Hade det inte varit för golvplåten så hade jag nog varit utan kåk då. Så visst är det ett "måste". Alla saker går ju inte att förutse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.