Vid lite kvällssågande så såg jag att det gnistrade i motorn på min Elektra Beckum Metabo KGS 303 när man kör sågen. Det är alldeles innanför ventilationsöppningarna i motorn.

Jag antar att det inte ska vara på det sättet. Kan det vara kolen som måste bytas? Jag köpte sågen begagnad så jag har ingen aning om dessa är bytta eller hur man gör för att byta dem, och jag har inte fått upp plastlocket till motorn ännu, det är inte uppenbart hur man gör det.
 
Redigerat:
Lite google så kan jag svara på frågan själv.
"You may notice more sparking than is usual for you power tool; by peering through the motor's cooling vents, you can usually keep a consistent eye on any sparking, usual or unusual, that occurs within the motor. Additionally, if the tool stalls or cuts-out during use, it is very likely your brushes have simply worn themselves out."

Dags att beställa nya kol alltså. Nu gäller det bara att få upp motorn.
 
Fast mer frågor ändå. Är det något problem att köra med sågen fast det gnistrar om kolen? Vad kan det bli för konsekvenser? Ska mest såga trallvirke så det blir inget stort sågmotstånd.
 
Sitter kolen i en stålbit som åker in rotorn? Eller är det kolen som slår i så det gnistrar innan de är helt slut?


Jag skulle byta kol eller kolla på dom om inte budgetera för en ny såg.
 
Redigerat:
Det är normalt att det gnistrar om kolen. Syns bra när det är mörkt. När dom blir för slitna så gnistrar det mer. Du har en plugg på vardera sidan som du tar bort för att kolla hur långa kolen är.
 
Såg i manualen att dina kol är 29 mm långa när dom är nya. Säg att du beställer nya när dom är 15 mm eller mindre. Position 120 i reservdelslistan. Du behöver 2 st.
 
Helt normalt att det gnistrar om kolen, så snurrar sågen är det bara att fortsätta använda den.
På lite äldre maskiner där man även får lite slitage på rotorn så kommer det att gnistra även med nya kol.
Vill du göra något så kan du kolla att kolen inte är slut, men personligen hade jag bara kört vidare.
 
Tack för svaren, då kör jag vidare med altanbygget och ser till att fixa nya kol parallellt. Sågen snurrar ju utan problem. Det går lite tungt och blev brännmärken på träet när man gersågar 145 x 45 reglar men jag tror det beror på att klingan är slö. Den här billiga rackaren borde funka. Kanske inte världens bästa klinga men å andra sidan finns den att köpa 500 meter från jobbet.
 
nej, köp en klinga med så många tänder som möjligt så får du mycket finare snitt och det sliter mindre på maskinen med, och klingan håller skärpan längre också.
 
Efter kontroll av sågen blev det en 60-tandad klinga, det borde väl bli fina snitt? Standard brukar väl vara typ 40 tänder.
 
Men samtidigt så går en fintandad tyngre.
Protte
 
60 tandad blir nog bra, jag tittade bara på bilden först men det var visst samma bild till alla klingorna...
 
Sådär, med nya klingan skar sågen betydligt lättare genom tjocka reglar.

Är det någon som har öppnat motorhuset på en Metabo KGS? Det sitter två skruvar som håller ihop plasthöljet men även om man tar bort dem så är det inte bara att plocka bort höljet utan det sitter ihop rätt hårt ändå. På andra sidan sitter det fyra insexskruvar som håller motorn på plats och som kan användas för att justera motorn så att drivremmen är spänd. Jag har inte demonterat motorn helt, det känns ju som att byta kol borde kunna göras hyfsat enkelt.

DSC_0109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.