Hej!

Jag har byggt ihop ett kök från IKEA med en integrerad kyl/frys. Monteringen av kylen var ganska knepig, det var svårt att få kylen och skåpet att komma överens.

Nu gnisslar skenorna som håller fast kylskåpsdörren med skåpsdörren så illa att jag knappt vill öppna kylen. Jag har försökt allt möjligt; att justera fästena, att smörja in skenorna (!), men inget funkar. Har någon annan haft samma problem?

Många tack.
 
Vad har du smörjt med? Var skenorna absolut rena innan du smörjde?

Jag skulle använt fett som inte påverkar plast efter att ha rengjort noggrant.
 
Vilket sorts fett då? Jag prövade teflon-cykel-smörjmedel och tvål. Båda gjorde gnisslandet värre =)
 
Fett som är avsett för tex modellbygge vet jag inte påverkar plast. Problemet är att plasten KAN bli frön om man tar fel sorts fett. Detta är inget som sker direkt utan med tiden.

Skulle jag vara du skulle jag faktist fråga på IKEA de är ju de som sålt varan. Kan ju inte bara vara ditt skåp som gnekar ;)
 
@Clandestino - Hur gick det? Har samma problem... Min bäbis börjar gråta varje gång vi öppnar kylskåpsdörren
 
TheJesper TheJesper skrev:
@Clandestino - Hur gick det? Har samma problem... Min bäbis börjar gråta varje gång vi öppnar kylskåpsdörren
Jag smorde in plastskenorna utanpå kylskåpets dörrar där det sitter fast med själva träskåpsdörren så att säga, då försvann gnisslet helt för oss. Vanlig silikonspray, typ WD-40 :)

Smörja på gångjärnen gjorde ingen som helst skillnad dock.
 
K KJE skrev:
Jag smorde in plastskenorna utanpå kylskåpets dörrar där det sitter fast med själva träskåpsdörren så att säga, då försvann gnisslet helt för oss. Vanlig silikonspray, typ WD-40 :)

Smörja på gångjärnen gjorde ingen som helst skillnad dock.
Det hjälpte hyfsat med siliconspray! Men får väl ta och justera dem lite i framtiden.
 
Silikonfett som smörjmedel när plast är inblandat.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Det hjälpte hyfsat med siliconspray! Men får väl ta och justera dem lite i framtiden.
Jag mailar med IKEA i detta nu om exakt samma problem. Ikea menar på att detta är en yttre påverkan, trots att kylskåpet varit fixerat i snart två års tid.
 
Fick du något vettigt svar? Har precis installerat Ikea-kök i april och det gnisslar så in i h-e. Började efter några dagar efter installationen var klar och nu vill det inte sluta.
 
Duscha in lite silikonspray eller WD 40 i gångjärnen så blir det tyst.
 
  • Gilla
Phille82
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.