Tjena!

En snabb fråga.

Nu börjar det bli kallt. Jag har mitt hus uppvärmt till ung 10/12 grader. Lite varmare på toaletten.

Vattnet är avstängt och jag har tömt vattenledningen som leder in i huset (från pumphus).

Till frågan. Behöver jag ha glykol i vattenlåsen och toalett när jag har huset uppvärmt?


mvh

C
 
Hur omfattande frostskyddet behöver vara beror nog lite på var i landet stugan står. Dessutom om stugan befinner sig i ett område som är omgivet av åretruntbeboende. Själv har jag min stuga i Norrbotten. Inga åretruntgrannar som ringer och skäller på eldistributören om elen faller bort.
Mitt svar utgår från mina geografiska förhållanden.
Det är definitivt ett måste att frostskydda vattenlåsen. Svag elektrisk stödvärme är inget idiotsäkert. Rasar ett träd över el-ledningen så blir det strömavbrott. Särskilt viktigt är det att frostskydda toastolen. Inge kul att hitta ”porselinet” sönderfruset. Rekommenderar däremot att du använder ”Bioetanol” hellre än glykol. Den är billigare än glykolen och mycket miljövänligare. Jag köper min etanol i 25-litersdunkar i en smörjmedelsbutik som är specialicerad på att sälja åt entreprenörer. Kostade nu i höst 356:- (14,24/lit).
Enda nackdelen med etanolen är att den dunstar snabbare än glykolen. Det är inget problem för mej eftersom jag ganska frekvent bevistar mitt fritidshus även under vintern.

Stänger du till ditt fritidshus för gott för hela vintern, är det en god ide´ att lägga ett ”lock” av matolja ovanpå frostskyddet. Då minskas avdunstningen rätt så radikalt.

Se till att spärra toans spolventil i öppet läge för att säkerställa att spolcisternen är tömd. Det är den klassiska glömskefällan för ”invintrare”.

KOB.
 
Tjena!

Huset finns på Tjörn, utanför Göteborg och det brukar inte bli sådär jättekallt där. Inte under några längre perioder. Det är ganska gott om åretruntboende i närheten.

Anledningen till att jag frågar är att jag kommer att vara där ganska mycket nu under vintern (minst 2-3 ggr i månaden), och det verkar lite omständigt att göra proceduren varje gång jag åker därifrån.

Vad tror ni?

/C
 
Om det är uppvärmt behöver du naturligtvis inte frostskydda vattenlåsen. Jag förstår kanske inte riktigt frågan.
 
Chrille74 skrev:
Tjena!

En snabb fråga.

Nu börjar det bli kallt. Jag har mitt hus uppvärmt till ung 10/12 grader. Lite varmare på toaletten.

Vattnet är avstängt och jag har tömt vattenledningen som leder in i huset (från pumphus).

Till frågan. Behöver jag ha glykol i vattenlåsen och toalett när jag har huset uppvärmt?


mvh

C

Jag hoppas att du menar nå't annat än glykol ?????
Glykol är *ganska* giftigt och ska inte komma ut i vattendrag och liknande.
 
Chrille74 skrev:
Tjena!

Huset finns på Tjörn, utanför Göteborg och det brukar inte bli sådär jättekallt där. Inte under några längre perioder. Det är ganska gott om åretruntboende i närheten.

Anledningen till att jag frågar är att jag kommer att vara där ganska mycket nu under vintern (minst 2-3 ggr i månaden), och det verkar lite omständigt att göra proceduren varje gång jag åker därifrån.

Vad tror ni?

/C
Ditt hus förefaller inte att vara något högriskprojekt. Med gott om åretruntboende runt omkring, blir strömavbrott rätt kortvariga.

Möjligen kan någon riktigt stor storm slå ut el-systemet vida omkring. Men då lär du nog få information via massmedia och inser att huset kanske bör få tillsyn.

Fast å ena sidan kan ju ditt eget el-system fallera.
Å andra sidan blir det väl sällan svinkallt där nere.

KOB.
 
Det e ju helt onödigt att hälla frostskydd i vattenlåsen, ha en granne till dig att höra av sig om det blir strömavbrott!
 
Ös vattnet ur vattenlåset och lägg dit en påse med sand som stänger till så att inte dålig lukt kommer upp. Billigt och garanterat miljövänligt.
 
Tjena

Ett snabbt svar:

Glykol har inte i avloppet att göra överhuvudtaget - någonsin. Punkt slut.

Ditt hus är inte utsatt för något större hot verkar det som av din egen beskrivning, underhållsvärmen räcker garanterat.


MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.