Ja, nu får jag ta på mig dumstruten, skämshatten o gå o ställa mig i skamvrån:blushing:...

Har byggt ett burspråk, idag när jag stod o målade den nyuppsatta lockläkten insåg jag att jag inte har ngn plåt över fodrena. Då jag inte har mkt överhäng på taket som skyddar så antar jag att jag måste ha överbleck, hur löser jag detta? Jag har själv 2 förslag, vilket av de rekommenderar ni eller har ni ett annat bra?

23jspq1.jpg

Det gula är panelbräda, gröna lockläckt, röda foder.

Alt. 1, ta bort lockläckten, limskruva fast plåten mot panelbrädorna, återmontera ngt kortare läckt.

Alt 2. Smacka upp en bräda, såga ett snitt med cirkelsågen tvärs igenom allting, smeta på PL400 och tryck i ett bleck.

Hur skulle ni göra?
 
Ola78
Alternativ 1 är väl det smidigaste och det jag hade valt i samma läge och något som man faktiskt ser ganska ofta. Dessutom så är väl inte tvåan så mycket bättre att det motiverar arbetsinsatsen som jag ser det i alla fall.
 
Alt 1 skulle jag också valt, men, är tveksam till att limskruva. Har aldrig gjort något sådant så jag vet inte om det håller i längden. När du ändå tagit bort lockläckten varför då inte såga ett spår, 5 mm djupt och stoppa in änden på plåten där.
 
S
gör du ett kan du nästa glömma bort blecket.
samma med tvåan. du skappar ställe där vattnet kan angripa din fasad
 
Tack för svaren, SBH, vad menar du? Ska jag antingen skippa blecket helt eller riva hela fasaden?
 
S
skippa blecket. helst ska plåten vara bakom bräderna.
inte bara bakom locken. utan under bräderna.
fasaden funkar utan blekena.
om du nu känner för att göra alternativ 1 eller 2.
så måste du kolla ingreppena med jämna mellan rum
 
Redigerat av moderator:
Fast det går väl att såga av både panel och läkt, så att det bildas en centimeterbred springa ovanför fodret, och sedan trycka upp ett bleck bakom panelen? Då kan inget vatten tränga in bakom blecket och ändträet är väl luftat.
 
S
som gunde säger. ingetting är omöjligt
 
SBH skrev:
skippa blecket. helst ska plåten vara bakom bräderna.
inte bara bakom locken. utan under bräderna.
fasaden funkar utan blekena.
om du nu känner för att göra alternativ 1 eller 2.
så måste du kolla ingreppena med jämna mellan rum
På vilket sätt är det bättre att vara utan plåt än att skruvlimma en plåt mot fasaden o sen lockläckt över?
 
S
du får en ställa där du kan få in vatten. sen finns ingen garanti att plåten blir tätt mot fasaden
 
Jo, men just nu har jag ju bara att foder slagit mot panelen, hur blir det sämre med en plåt?
 
S
just nu är allt tät. öppnar får du minst tre punkter där du ej kan skapa ett tät förhållande.

men du behöver ju ej lyssna på mig
 
Jag försöker bara förstå hur du tänker, men jag förstår ärligt talat inte. Men som du säger, jag behöver ju inte lyssna på dig:)
 
Tror SBH missförstår. Om du inte öppnar panelen får du ju ingen ytterligare risk för vatten. Sätter du blecket mot panelen med tätning mellan får du ju bara ett ytterligare skydd (det skulle bli i princip lika tätt om du bara fasade kanten på ovanfodret och tätade det mot panelen). Men det blir inte idiotsäkert som mitt lite bökigare och ev. något osnyggare förslag! ;)
 
Jag var hos plåtslagaren idag o beställde bleck enligt förslag 1, är övertygad om att det kommer fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.