Arkitekten glömde hur uppvärmningen skall gå till så jag måste (troligen) slänga in en skorsten också. Tänker mig vedeldning och undrar om det måste vara en tegelskorsten för detta. Det påverkar ju grundläggningen i så fall vilket jag antar att en plåtskorsten inte gör!
 
Jösses, är det sant?

Jag skulle kräva en oberoende genomgång av alla ritningar och beräkningar efter en sådan miss. Kan man lita på att en som glömmer uppvärmningen tex kan hållfasthetsberäkna? Eller ens göra ett rimlightesöverslag.
 
Hur långt har bygget kommit?
Att förstärka grunden borde vara den enklaste modifieringen.
Att få plats med pannrum och skorsten så det blir snyggt borde
vara det svåraste.
 
Arkitekten tilllför huset visioner. Brukar inte ensingång fixa hållfasthetsberäkningar - till detta senare tas expertis in.

Har en känsla av att arkitekter helt generellt inte gillar att avsätta visionsytor för något så simpelt som husets tekniska behov i form av uppvärmning, vvs etc ;D. (Förväntar mig en elegantare och varm fårskinnspäls av arkitekten i julklapp ... ).

Skämt åsido - har du själv inte reagerat på utebliven uppvärmningsplats när du sett ritningarna? Redan innan första pennstrecket är det väl vanligt att uppdragsgivaren diskuterat lite om vilken typ av uppvärmning man tänkt sig - inte minst idag när fönsterytorna är större än någonsin tidigare.
 
yonna skrev:
Skämt åsido - har du själv inte reagerat på utebliven uppvärmningsplats när du sett ritningarna? Redan innan första pennstrecket är det väl vanligt att uppdragsgivaren diskuterat lite om vilken typ av uppvärmning man tänkt sig - inte minst idag när fönsterytorna är större än någonsin tidigare.

Alltså, det var så här att vi sökte hjäp med en liten tillbyggnad på 30 kvm som slutade med en ny huskropp på 65 kvm i 1 1/2 plan! Vår ursprungliga idé hade inte så stora konsekvenser vad gäller uppvärmning men med så här mycket tillkommande yta måste man ju tänka till på uppvärmningen i synnerhet om man har elvärme. Som tur är har inte bygget startat ännu men det börjar närma sig.
 
OK - jag trodde det gällde nybygge. Försvarar arkitekten ... ;)
Du vill alltså kombinera två olika värmesystem i det befintliga huset med tillbyggnaden. Då skulle jag ta in en värmekonsult och checka vad som i framtiden vore lämpligast för hela huset och anpassa detta i detta skede även till tillbyggnaden. Antar att du förr eller senare blir tvingad att ändra eluppvärmningen till något annat och det är väl inte helt fel att tänka till redan nu. Kan väl vara vettigt att tänka på miljörot? (Nå, jag vet inte hur detta funkar eftersom jag själv bygger helt nytt - finns andra härinne som vet bättre.)
 
Jo, jag får väl dela på ansvaret!
Lurar på att låta sätta in vattenradiatorer i gamla huset och golvvärme i det nya med en jordvärmepump som värmekälla. Kompletterat med en vattenmantlad braskamin som ger trygghet vid elavbrott och lagom stora (valfria) motionspass på vedbacken.

Kan det bli problem att reglera temperaturen mellan radiatordelen o . golvvärmedelen? De kan väl inte ha samma temperatur!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.