Under renoveringen verkar det inte bättre än att jag missat att montera ett uttag. Dock är det så att det på andra sidan väggen finns ett uttag. Frågan är nu hur man på det minst sämsta sättet drar fram el från det befintliga vägguttaget.

Att fräsa in en apparatdosa på väggen där uttaget ska sitta är inte ett problem. Att borra hål tvärs väggen är förstås inte heller ett problem. Utanpåliggande kabel är inte acceptabelt och det går inte att komma åt nerifrån heller.

Vad föreslås?:rolleyes:
 
MathiasS skrev:
Att fräsa in en apparatdosa på väggen där uttaget ska sitta är inte ett problem. Att borra hål tvärs väggen är förstås inte heller ett problem.
Så vad är problemet? :)

Använd senil-dosa (rot-dosa), du är inte den första!
 
Mikael_L
Jamen då är det ju plättlätt.
Montera dosa mittemot, borra 16mm i botten på bägge dosorna.
Limma fast ett VP-rör med lite bra smältlim där mellan. Nu är det bara att koppla lite FK.
 
Borra hålen och limma behövs väl inte?! Bättre att använda de befintliga hålen i dosorna med dragavlastning!
 
Mikael_L
Och har man dragavlastning kan man dra EKK mellan, utan rör.
 
Om jag fattar dig rätt så kan du komma åt det befintliga uttaget från hålet om du fräser upp för den nya dosan (ROT dosa).

Då kan du borra dig in i den befintliga dosan, sätt en stump VP rör eller flexslang mellan dosorna. fäst slangen antingen i dosan eller om möjligt i väggen.

Edit: mitt inlägg låg opostat på datorn en stund.
 
J
Mikael_L skrev:
Jamen då är det ju plättlätt.
Montera dosa mittemot, borra 16mm i botten på bägge dosorna.
Limma fast ett VP-rör med lite bra smältlim där mellan. Nu är det bara att koppla lite FK.
Exakt så gjorde jag och det fungerade fint.
 
Jamensådå. Som elektriker får man visst göra hur man vill.......:)

Jag trodde faktiskt inte det var riktigt ok att modda dosorna med lite extra hål men får man det är det ju inga problem alls. Bara att fräsa hål för den nya dosan och sedan borra hål mellan gammal och ny.

Injonil - befintliga hål i dosorna kommer jag inte åt utan att bearbeta väggen där ytskiktet är färdigt.

Tack för tipsen!
 
Nej, det klart. Då får man fuska lite ;)
 
Mikael_L
Det finns dosor med ursparninger i botten för ev håltagning.

Det är tillverkaren som "bestämmer" vad man får göra med materialen, inte elinstallationsreglerna.
Och slutligen får en behörig elinstallatör i princip göra vad som helst så länge tillräcklig säkerhet kan anses vara uppfylld, däremot kan i princip lösningen bli ifrågasatt i efterhand, så det gäller att ha en "förklaring".
 
Ok. Det betyder att när huset brinner ner så skyller jag på er och denna tråd.

3443.gif
 
Du kan ju ansluta en stickpropp i det befintliga uttaget, borra genom väggen, dra sladden i hålet och fastinstallera i valfri elektrisk utrustning - t.ex. ett strykjärn. Snabbt och snyggt! Skyll på mig.;)
 
Mikael_L
Sen monterar du ett utanpåliggande vägguttag på strykjärnet och spikar fast det på väggen.

Så får du skylla på mig också. :D
 
Känns toppenbra att spetskompetens finns att tillgå när man behöver den! d^_^b
 
T
Ifö skrev:
Du kan ju ansluta en stickpropp i det befintliga uttaget, borra genom väggen, dra sladden i hålet och fastinstallera i valfri elektrisk utrustning - t.ex. ett strykjärn. Snabbt och snyggt! Skyll på mig.;)
Jag hittade en sån grej när jag renoverade: låda byggd runt ett ventilationsrör, dosa i lådan, vägguttag i dosan kopplat till originalvägguttaget med en gammal gummikabel och stickpropp.

Till råga på allt var det nya vägguttaget och stickproppen jordade. Men inte det gamla uttaget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.