Färgåtergivning (Ra) 80-89. Inte jätteimponerande... Men jag har en sådan i utebelysningen. Funkar utmärkt och startar i minusgrader till skillnad mot föregående dynga. Jag behåller glödljuset vid matbordet ett tag till ;)

Ingen som vill yttra sig i om det verkligen är lönsamt med passivhus? Det pratas om hur fint luftklimatet i husen blir, men är det verkligen nån skillnad mot "vanliga" hus med FTX och golvvärme?
 
Huddingebo skrev:
(off topic men jag kör också BARA glödljus i de flesta lampor pga mycket behagligare ljus med korrekt färgåtergivning)
Stora fördelen med glödlampor i jämförelse med andra värmekällor är att de också ger ljus...
 
Robert Kooijman skrev:
Stora fördelen med glödlampor i jämförelse med andra värmekällor är att de också ger ljus...
En stor fördel med modernare lampor är att de nästan INTE avger någon värme ;)

Värmen är ju knappast något man får gratis "på köpet", utan är den dyraste sortens "direktel".
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Bara skämta lite... Men dom som råkade ut för några kompressorbyte eller andra svindyra reparationer av 'riktiga' värmesystem hade kanske önskad direktel istället.
 
Jag har faktiskt prövat många olika typer av lampor(värmekällor) och speciellt där man sitter och använder ljuset, inte bara som dekoration allmän upplysning. Där tycker jag fortfarande att glödljus utklassar alla former av artificiellt ljus. Glödljus innehåller hela spectrat av färger i en mjuk balans medan lågenergiljus har en mix av några få smala våglängder som sammanslaget "lurar ögat" att det är gul/vitt ljus som från tex glödlampor. Skillnaden märks inte om man tittar direkt mot ljuskällan utan om man tittar på färgåtergivningen man får på belysta föremål. Vissa färger förstärks medan andra dämpas. Tror ni de som jobbar med tex Foto skulle få för sig att börja med LED?

Tex vid matbordet, vardagsrumet eller slänglampan hemma hos mig är det 100% glödljus.
Övrig belysning kan jag tänka mig att ha LED eller lågenergi/lysrör.
En annan position där det inte är så dumt med glödljus är tex ställen där man tänder hämtar saker och sedan släcker. Åtgången energi står ändå för en minimal del av utgiften och det viktiga här är att det tänder och ger 100% ljusflöde på en gång. Tex min källartrapp, extratoaletten, förråd m.m.
 
Huddingebo skrev:
...Vissa färger förstärks medan andra dämpas. Tror ni de som jobbar med tex Foto skulle få för sig att börja med LED?
...
En annan position där det inte är så dumt med glödljus är tex ställen där man tänder hämtar saker och sedan släcker. Åtgången energi står ändå för en minimal del av utgiften och det viktiga här är att det tänder och ger 100% ljusflöde på en gång. Tex min källartrapp, extratoaletten, förråd m.m.
Jag håller med när det gäller s.k. "lågenergilampor", d.v.s. hopknycklade små lysrör.

Men nyare högkvalitativa LED-lampor tycker jag däremot är mycket bra.
Och de tänder direkt, men till skillnad mot glödlampor håller de lääänge.
 
Det börjar dyka upp led-filament-lampor som ser riktigt bra ut. Klart värt att kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.