Jag har ett nyinstallerat jordat uttag i ett rum i vilken en sänglampa är kopplad.2ggr har lampan exploderat när jag tänt lampan + att säkringen utlöser.
Detta jordade uttag går på samma säkring som ett ojordat uttag på andra sidan väggen.I samband med renovering i andra rummet bakom väggen ser jag att jordkabeln till det jordade uttag är "lånad" från en eldosa som går till elradiator som är placerad jämte.Denna elradiator går dessutom på en egen säkring.

Är detta fackmannamässig installation?Och varför exploderar glödlampor?
 
1. En glödlampa kan explodera ibland när glödtråden brinner av och göra så att även säkringen löser. Inga direkta konstigheter, men jag har aldrig varit med om det. Så att det hänt två ggr för dig (med ganska tätt mellanrum?) gör att det kanske känns lite misstänksamt. Kanske har du väldigt hög spänning?

2. Om det är som du säger så är det inte fackmannamässigt utfört. Man får inte "låna" jord från en annan grupp/säkring. Dock så kan det ju vara så att elradiatorn och vägguttaget ligger på en två eller trefasgrupp och i det fallet så delar de på samma jord (och nolla).
Hur är det lånat jord? En kabel som går från elradiatorn till vägguttaget där bara gulgrön är kopplad eller?

//Patrik
 
Hur är det lånat jord? En kabel som går från elradiatorn till vägguttaget där bara gulgrön är kopplad eller?

//Patrik[/QUOTE]

Ja det är en oskyddad gulgrönare dragen från elradiatorns eldosa som sitter jämte dom andra vägguttagens eldosor
 
Ta dit en elektriker och låt honom se över vad vad klåparen sysslat med, för det är helt klart inte en yrkesman som dragit den gulgröna tråden. Har man gjort så kan man väna sig vad som helst och då kanske det är läge och kolla upp om det är mer tokigheter som kan utgöra en fara.
 
Angående exploderande glödlampor så kan det bero på att brytaren man tänder med ger kontaktstudsar. Jag hade det problemet tidigare så jag stod aldrig under lampan i hallen när jag tryckte på knappen. Det var irriterande att få bort alla små glasbitar ur håret. (nu har jag varken hår eller den lägenheten kvar)
Där bytte jag brytare i väggen och problemet försvann.
 
Fishermansfriend skrev:
Ja det är en oskyddad gulgrönare dragen från elradiatorns eldosa som sitter jämte dom andra vägguttagens eldosor
Ahm, ja då säger jag som elmont. Garanterat ej fackmannamässigt utfört!
Men det kan mycket väl vara en elektriker som har gjort det, dock ingen bra sådan. Jag har sett liknande saker gjort av en elektriker som jag kände till och var och "röjde upp efter".

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ahm, ja då säger jag som elmont. Garanterat ej fackmannamässigt utfört!
Men det kan mycket väl vara en elektriker som har gjort det, dock ingen bra sådan. Jag har sett liknande saker gjort av en elektriker som jag kände till och var och "röjde upp efter".

//Patrik
Det var traktens största och dyraste elmontörsfirma så nog hade man förväntat sig ett helt felfritt jobb då.
Men installationen i övrigt verkade bra i mina amatörögon.
 
Ibland kan det vara ett helvete att kunna koppla in en jordat grej då det finns bara ojordade uttag. Och intill ligger en radiator med jord...
 
Då kanske man använder sig av dom regler som gällde då, sätta upp ett extra uttag kan knappast kallas omfattande om/utbyggnad
 
Fishermansfriend skrev:
Det var traktens största och dyraste elmontörsfirma så nog hade man förväntat sig ett helt felfritt jobb då.
Men installationen i övrigt verkade bra i mina amatörögon.
Jo, man kan tycka det. :S Men tyvärr är det så att firmor ibland gör missbedömningar när de anställer vissa elektriker. Firman jag jobbar på är vi strax under 30 elektriker och när jag praktiserade på firman för tre år sen så fanns det en elektriker anställd som egentligen inte borde vara elektriker.... men bara för att han var ett stolpskott så behöver inte det betyda att alla elektriker på firman var klåpare.

Fast man kanske skulle kunna tycka att firmor borde ha bättre koll på sina anställdas kunskaper genom att åka och kolla på de anställdas installationer ibland, men jag kan förstå att det inte finns tid för allt.

Men du ska helt klart reklamera jobbet och be om en annan elektriker!! Framförallt om de var den dyraste firman också!


//Patrik
 
Redigerat:
Har du tagit ström från elementet?
Har du kollat att det INTE är ett 400v element, dvs blå är fas?
 
Jag lyckades hitta en "liknande" koppling i min väns gamla hus. Dock handlar det om en fast installation. Nolla och fas, tagna från ett ickejordat uttag. Medan jorden från en elradiatör (3faser+jord) går till en kopplingsdosa för att mata en fläkt på vinden.
Provade att dra jord. Omöjligt. Det får vara som det är...
 
Du kan ju åtminstone märka upp båda grupperna ordentligt så att inte jorden kopplas bort av misstag i framtiden.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du kan ju åtminstone märka upp båda grupperna ordentligt så att inte jorden kopplas bort av misstag i framtiden.
Ja! För att ABSOLUT INGET är märkt i det huset :/ !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.