Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Vi har krånglande E 14 klotlampor i taket, glaset brukar lossna så jag får ta ur resten med mejsel, den sista bara snurrar med glaset kvar och är infälld så det går inte att dra, jag har provat att trycka eller dra. Vill undvika kross med barnsäng under, vad kan man annars göra?
 
Har själv en armatur där lampan ofta lossnar som du beskriver, funderat på varför.

Men som jag förstår dig så behöver du i första had få bort glaset för att sedan med verktyg skruva ur resterna?

Troligen är det ingen risk att glaset går sönder om du skruvar och tar i med lite våld, men för att vara säkrare så kan du slå in glasbollen i några lager tidningspapper och sätt sedan en plastpåse över alltihop. Sedna är dte bara att ta i.

Och givetvis är det viktigt att du bryter strömmen, inte bara med brytaren utan slå av eller skruva ur säkringen.
 
hempularen skrev:
Och givetvis är det viktigt att du bryter strömmen, inte bara med brytaren utan slå av eller skruva ur säkringen.
Har svårt att tänka mig att Du skulle vara skyldig. Men kan orsaken vara att någon annan hempulare kan ha monterat strömbrytaren på N-ledaren?
 
305 skrev:
Har svårt att tänka mig att Du skulle vara skyldig. Men kan orsaken vara att någon annan hempulare kan ha monterat strömbrytaren på N-ledaren?
Vad skulle de ha med saken att göra? Skulle glaset lossna från metallen i glödlampan pga att brytaren bryter nollan?

Antingen har du för dåliga(läs: billiga) lampor, eller så har du för dålig armatur (så lampan blir för varm tex)
 
Jag tror att 305 misstolkade hempularens goda råd om att inte lita på strömbrytaren för att göra ett lamputtag spänningslöst, därav kommentaren om bruten nolla, etc.
 
Sökarn skrev:
Vi har krånglande E 14 klotlampor i taket, glaset brukar lossna så jag får ta ur resten med mejsel, den sista bara snurrar med glaset kvar och är infälld så det går inte att dra, jag har provat att trycka eller dra. Vill undvika kross med barnsäng under, vad kan man annars göra?
Jag har råkat ut för att kontaktblecket mot sidan av lampsockeln viker/vrider sig och nyper fast mot sockeln när man försöker skruva ur lampan. Drabbar nog främst nyare och billiga lamphållare. Sedan kanske värmen också gör sitt så att glaskupan lossnar. Att det inte går att gänga ur en lampa (att allting "snurrar") har jag dock aldrig sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.