j.f.s
Hej

Har ett lite skumt (i mitt tycke) problem i huset. Är ett äldre hus med lite tveksam isolering. Sitter en bergvärmepump i källaren, en IVT Greenline. Ingen mekanisk ventilation utan självdrag. Har från början suttit en oljepanna i huset.

Huset har källare och två bostadsplan. Finns ett element i källaren som fungerar som det ska. Elementen på entreplan har vi tagit bort termostaterna på och det är lagom varmt. Övervåningen däremot så måste vi ha alla termostater nast intill stängda, utom i badrummet för annars blir det olidligt varmt.

Har luftat, motionerat ventiler och även testat att byta termostater men resultatet är detsamma. Ganska säker på att det är tvårörssystem.

Så, vad kan det vara som gör att det blir så otroligt varmt på elementen på övervåningen? Ett av dem sitter på samma rör direkt efter ett element på entreplan men det på entreplan har ingen termostat utan är alltså full öppet.

Absolut är det mindre rum på övervåningen där elementen sitter men termostaterna måste stå på snöstjärnan för att det ska gå att vara i rummen.
 
Låter som termostathusen inte passar med ventilen om man måste ställa in så snöstjärnan visas för att det inte ska bli för varmt. Kanske kan en lämplig adapter lösa saken(?)
 
j.f.s
Har som sagt testat med olika termostater både med och utan adapter. Har visuellt konstaterat att termostaten når piggen på ventilen och att piggen på ventilen rör sig när man vrider på termostaten.
 
Foto på ventilerna, med och utan termostat, gärna så ev fabrikat syns.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Hej

Har ett lite skumt (i mitt tycke) problem i huset. Är ett äldre hus med lite tveksam isolering. Sitter en bergvärmepump i källaren, en IVT Greenline. Ingen mekanisk ventilation utan självdrag. Har från början suttit en oljepanna i huset.

Huset har källare och två bostadsplan. Finns ett element i källaren som fungerar som det ska. Elementen på entreplan har vi tagit bort termostaterna på och det är lagom varmt. Övervåningen däremot så måste vi ha alla termostater nast intill stängda, utom i badrummet för annars blir det olidligt varmt.

Har luftat, motionerat ventiler och även testat att byta termostater men resultatet är detsamma. Ganska säker på att det är tvårörssystem.

Så, vad kan det vara som gör att det blir så otroligt varmt på elementen på övervåningen? Ett av dem sitter på samma rör direkt efter ett element på entreplan men det på entreplan har ingen termostat utan är alltså full öppet.

Absolut är det mindre rum på övervåningen där elementen sitter men termostaterna måste stå på snöstjärnan för att det ska gå att vara i rummen.
Har det alltid varit så så är det läge att justera in alla element. Det finns en flödesjustering inbyggd i "moderna" termostatventiler som du måst skruva in tills det blir lagom att köra utan termostat i alla rum. Mao går det för mkt vatten upp till övervåningen nu.
 
j.f.s
J jonaserik skrev:
Foto på ventilerna, med och utan termostat, gärna så ev fabrikat syns.
Fixar!

K karlmb skrev:
Har det alltid varit så så är det läge att justera in alla element. Det finns en flödesjustering inbyggd i "moderna" termostatventiler som du måst skruva in tills det blir lagom att köra utan termostat i alla rum. Mao går det för mkt vatten upp till övervåningen nu.
Alltid och alltid.. vi flyttade in förra sommaren så visst fanns problemet förra vintern men hade så mycket annat som det var fokus på så tog aldrig tag i det riktigt. Och förra ägarna har ingen koll, de bodde här mindre än ett år och var deras första hus. Jag vet inte riktigt när elementen på övre plan kom dit heller. De och pumpen lär ha suttit där ett tag. Bergvärmen installerades 2005..
 
j.f.s
Avstängningsventil till radiator, delvis monterad, med exponerade rör och vitmålad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en radiatoranslutning med en termostatventil mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av radiatorventil och anslutande rör mot en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatventil monterad på en radiator med mätsticka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatoranslutning med termostatventil och rör vid en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
j.f.s j.f.s skrev:
Fixar!



Alltid och alltid.. vi flyttade in förra sommaren så visst fanns problemet förra vintern men hade så mycket annat som det var fokus på så tog aldrig tag i det riktigt. Och förra ägarna har ingen koll, de bodde här mindre än ett år och var deras första hus. Jag vet inte riktigt när elementen på övre plan kom dit heller. De och pumpen lär ha suttit där ett tag. Bergvärmen installerades 2005..
OK, någon drog dit det och stack. Men du ska justera in flödet på de där mångtaggade "hjulen" i mässing tror jag. Det är hyffsat moderna grejor. Finns specialverktyg att köpa för att göra det.
Sedan ska man göra det en hyffsat kall dag och börja med allt öppet i hela huset.
Skulle tro att det är strypt mkt på nedervåningen så om ni stryper nu på öv så blir det varmare på bv. och då kan ni sänka framlednings temperaturen från BVP, som kommer att gå snålare o hålla längre. Då sjunker tempen i hela huset tills ni är nöjda. Som finlir går man sedan och ställer in lagom flöde i varje rum tills alla har rätt temp. Sedan kan man om man vill sätta dit termotaterna för att hantera tex om man eldar i en kamin eller om solen brukar värma upp ett rum mkt etc. Annars är bäst att köra utan termotater.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Johhhan
Förinställningen finns dold innanför packboxen i MMA:s insatser.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Johhhan
J jonaserik skrev:
Som jag skrev, lossa fronten ( glömde skriva bryt all ström till pannan ) den kommer att hänga i lite kablar och det är lätt att få en kortis. Kontaktorerna ser troligen ut så här på bild och tillverkas inte längre, ...
@jonaserik Detta skulle kanske höra till en pågående tråd om CTC ELectronic?
 
Ja du ser tekniens under är inte slut än, raderar och flyttar :mad::mad:
 
  • Haha
j.f.s
  • Laddar…
j.f.s
Nu har jag justerat ner flödet på elementen uppe. Blir ju på chans eftersom jag inte har en susning om flöde med mera och lär vänta in systemet men förhoppningsfull.

En av ventilerna uppe rinner det ordentligt ur när man justerar vilket de andra inte gör så den tror jag att jag behöver byta men vad ska jag ersätta den med? Det är MMA's grå justeringsverktyg som passar i den.

Elementen nere har inte justerbara ventiler. Ska man byta där också? I så fall till vad?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Nu har jag justerat ner flödet på elementen uppe. Blir ju på chans eftersom jag inte har en susning om flöde med mera och lär vänta in systemet men förhoppningsfull.

En av ventilerna uppe rinner det ordentligt ur när man justerar vilket de andra inte gör så den tror jag att jag behöver byta men vad ska jag ersätta den med? Det är MMA's grå justeringsverktyg som passar i den.

Elementen nere har inte justerbara ventiler. Ska man byta där också? I så fall till vad?
Byt till en ny MMA...?
Hur mkt du ska justera varje enskilt element till går att räkna ut om du orkar göra en energiberäkning på alla rummen, där du lägger in fönsteryta, golv och vägbroar, isoleringstjocklek, innetemp mm mm.
Men det går ju rätt bra att prova sig fram om man har lite känsla och en del tid.
De där nere går nog också att justera fast på annat sätt, men om du stryper där uppe så tvingar du ju mer vatten igenom dem automatiskt så balansen mellan uppe och nere blir jämnare, det kanske räcker fint. Någon kan ju ha gjort en korrekt justering där för länge sedan.
 
j.f.s
Hehe jo en ny MMA såklart men riktigt så lätt verkar det inte vara. Det finns en del varianter att välja på :D

https://www.purmo.com/sv-se/produkt...ntilinsatser-rot/utbytesinsatser-mma-ventiler

Vilken av dessa RSK-nummer ska det vara? :thinking:
Absolut skulle jag kunna skruva ur den som sitter där men innebär en del kladd och ventilera element. Sen börja jämföra bilder men tänkte att någon kanske kunde bistå med en halvbra gissning :rofl:

Annars får det kanske vänta till sommaren… ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
j.f.s
En liten uppdatering kan vara på sin plats kanske. Övervåningen ligger nu perfekt i temp. Termostaterna fullt öppna men ändå rätt innetemp så justeringen av flödet har fungerat iaf temperaturmässigt.

Entréplanet har också en behaglig temp och har faktiskt kunnat sänka kurvan på värmepumpen från 4,5 till 4.
Vi har haft runt -10 i en vecka nu och ser att tillskottet gått ca 7h per dygn. Har inte kollat fördelningen mellan VV och värme. Skulle ju såklart vara skönt att få ner tillskottet lite till. :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.