Vad är det för skillnad på dessa kopparrör? kan man blanda dem?
 
Kromade rör har förkromad yta, ren utseendesak. För funktionens skull spelar det ingen roll om man blandar dem. Glödgade rör är mjuka.
 
Och glödgade rör behöver en stödhylsa innan du kopplar ihop dem!
 
Och glödgade blir aldrig riktigt raka, hårda och halvhårda är rakare.
 
Svaret är att du kan "blanda dem"
 
Okej, undrade bara för det finns förkromade glödgade rör på Jula 1,2 m som är billigare än ett halvhårt 2 m och jag behöver bara 0,8 m.
Behövs det stödhylsa till halvhårda förkromade rör?

Ogillar förresten prissättningen på K-rauta. 12 mm förkromat 2 m för 169 kr, 1 m för 129 kr. 89 borde vara mer rätt när det är hälften så långt.
 
Melpho skrev:
Ogillar förresten prissättningen på K-rauta. 12 mm förkromat 2 m för 169 kr, 1 m för 129 kr. 89 borde vara mer rätt när det är hälften så långt.
Är alltid billigare att köpa mer.
 
Tompa74 skrev:
Är alltid billigare att köpa mer.
Det har du fasen rätt i.

Kan varna för rörbockningsverktyget på K-rauta. Bockade ett rör igår med hjälp av den vilket gav en knäck mitt i böjen, så nu har jag inte ett fint 2-metersrör med 90° böj utan snarare 2st 95 cm-rör jag inte kan använda. Blev verkligen jätteglad!
 
Melpho skrev:
Behövs det stödhylsa till halvhårda förkromade rör?
behövs inte ,


MEN

man ska ha det , om man läser tex VA´s installations anvisningar
 
Jag känner ingen som använder det i halvhårda rör.

Om man drar för kung och fosterland på kopplingen så finns en risk att man drar sönder röret, man ska normalt dra 1 - 1,5 varv har jag för mig att det är.
Mjuka rör = ALLTID!
 
Det var som sjutton. Jag har haft det i alla skarvar med halvhårda rör. Har fungerat bra eftersom klämringskopplingar är relativt enkla, men en koppling av kanske 20 som jag har gjort läcker minimalt lite, typ en droppe i timmen max. Klämringen är lite repad så det är kanke därför, eller att den kärvade när jag skulle trä på den på röret så jag fick ta hjälp av en tång. Hoppas det slutar läcka, för jag vill inte kapa röret för att göra en ny klämringskoppling. Kan man få det tätt med ett varv gängtejp över klämringen tro?
 
Det kommer inte att fungera, testa att kränga av klämringen för att ersätta den med en ny istället.

Annars kan du testa att slipa lite med smärgelduk och sedan fetta in den med ex unipac.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.