Hej alla golvläggare,

Har nu kommit till lite nya bekymmer o det är hur man snyggast ordnar till de glipor som kommer att uppstå om jag ska ha 5mm rörelsefog mellan plankorna och trösklar.

Eller ska jag modifiera bredden på dessa trösklar så att glipan uppstår under dörren? Fogmassa som kan ev klara press??

Bifogar två varianter ena där kortsidan möter en tvättstuga och den andra där långsida möter toatröskeln. Golven i angränsande rum ska inte bytas.

Glipan mellan golvet och tröskeln vid en dörröppning in till en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här möter kortsidan.

Glipor mellan golvplankor och tröskel vid dörröppning med synlig rörelsefog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å här långsida.
 
BirgitS
Vanligt är nog att man tar bort tröskeln och lägger golvet in under tröskeln så att rörelsefogen är någon cm mitt under tröskeln. Om tröskeln då blir för hög kan man byta ut den mot en plan list/tröskelplatta/tunn mässingslist och kanske ta bort lite från underkanten av dörren (svårt att se vad det är för höjdskillnader när golvet kommit dit).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vanligt är nog att man tar bort tröskeln och lägger golvet in under tröskeln så att rörelsefogen är någon cm mitt under tröskeln. Om tröskeln då blir för hög kan man byta ut den mot en plan list/tröskelplatta/tunn mässingslist och kanske ta bort lite från underkanten av dörren (svårt att se vad det är för höjdskillnader när golvet kommit dit).
Höjdskillnaden är svår att undvika mot gamla golvet åtminstone på ena passagen. Dessutom vill man kanske ha en rejäl tröskel mot tvättstuga / toa (ljud/luft)?
 
BirgitS
Eftersom både tvättstuga och toalett bör ha frånluft som suger luft från resten av huset bör det inte vara tätt kring dörrarna.

Föreslår foton där man ser bättre hur det ser ut kring dörrarna, gärna med en ditlagd golvplanka på en del av sträckan så att höjder framgår bättre. Men om du inte vill ha en ny tröskel som går in över det nya golvet kanske en tunn metallist som dels fäster ovanpå tröskeln och dels ovanpå nya golvet kan fungera, men det blir ju inte lika snyggt tycker jag.
 
Tack för svaren. Har nu valt att lossa trösklarna och lägga planken under tröskel / del av tröskel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.