I min fantasi var ju inte detta en kvalitet som jag förväntade mig, och med tanke på att golvlister och vissa täckbrickor satts på så gissar jag att detta är vad golvläggarna tänkt att lämna efter sig.
Är jag kinkig i överkant som inte tycker att det är en acceptabel kvalitet på utförandet, eller är det såhär det "ska" se ut i skarvarna och det inte går att göra bättre?


Otillfredsställande finish där rör möter golv med synliga glipor och slarvigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvlister med dålig passform och synliga skarvar vid dörrkarm, tillsammans med slarvigt monterade täckbrickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn skarv och täckbricka vid rörutgång genom golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-rör som sticker upp från golv med synliga skarvar och ojämnt monterade täckbrickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är sådana kilar man måste göra tyvärr. Men det känns som att de kunde pressat ihop det lite mer. Jag brukar ha lite lim i skarven och sätta det i press tills det torkat.

Det finns snyggare täckbrickor. Den där sorten använder jag aldrig för det blir alltid fulare än utan bricka.
 
Düsseldorff
Det där var ju inte direkt snyggt utfört. Även om man måste göra kilar så går det att göra betydligt diskretare. Dessutom, som nån skrev, såna där brickor ser förjävliga ut.
 
Skjut in kilen lite och byt ut brickorna, ser OK ut.
 
F Filurskan skrev:
I min fantasi var ju inte detta en kvalitet som jag förväntade mig, och med tanke på att golvlister och vissa täckbrickor satts på så gissar jag att detta är vad golvläggarna tänkt att lämna efter sig.
Är jag kinkig i överkant som inte tycker att det är en acceptabel kvalitet på utförandet, eller är det såhär det "ska" se ut i skarvarna och det inte går att göra bättre?


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Helt enligt läggningsanvisningarna. Sen visar första bilden att dom inte riktigt fått ihop kilen.

Det finns knep att få det snyggare. Ett knep som du kan utföra i efterhand är att köpa en passande fog och lägga i.
Vill man vara superseriös finns olika vaxer som man smälter ner.

Nu syns givetvis skarvarna tydligt på en närbild. När radiatorn sitter på plats och rummet hat möbler brukar ingen reagera på hur det ser ut bakom några rör.

Gällande täckbrickorna så är det standard brickor. Det finns betydligt snyggare alternativ.

Bara att byta om du känner för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.