Har någon ett bra tips på golvsockel- eller list när snickaren har lämnat en glipa på 3 cm mellan vägg och golv? Inga lister eller socklar som jag har tittat på är så tjocka. Skulle man kunna använda hålkälslist?
 
BirgitS
Vad har snickaren gjort som gett upphov till sådana stora glipor?
Normalt lägger man golv så att det blir 10 mm eller lite mer längs väggarna.

Men du får nog tänka dig att göra något typ lådformat. Kolla om det finns klackfoder i lämplig storlek t.ex..
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har snickaren gjort som gett upphov till sådana stora glipor?
Normalt lägger man golv så att det blir 10 mm eller lite mer längs väggarna.

Men du får nog tänka dig att göra något typ lådformat. Kolla om det finns klackfoder i lämplig storlek t.ex..
Det är bara längs en vägg som det blev en så stor glipa. Det har jag aldrig varit med om tidigare, trots tidigare byggprojekt! Jag har alltid tagit hand om lister, socklar, foder och salning själv men det här gav mig huvudbry. Jag vill att det ska bli fint också! Kanske en lärdom att kunna fixa det här också? Ska kolla på klackfoder och ta ett snack med killarna och tjejerna på K-bygg! Tack för tips!
 
BirgitS
Dålig golvläggare som inte mäter och planerar läggningen först så att det inte blir så smal remsa kvar på slutet. Det rätt hade varit att kapa brädorna till första raden så att det hade räckt till tillräckligt breda brädor på slutet. Det går ju inte att lägga 2 cm breda brädor men hade de första brädorna kapats med 10 cm så hade det blivit plats för 12 cm breda brädor på slutet.

Vill du inte reklamera golvläggningen?
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
Beroende på hur rummet ser ut så är det som BirgitS skriver såga av 100mm i motsatt ände och skjut över golvet och såga i en bit på ca 120mm på slutet. Be din golvfirma att göra om och göra rätt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dålig golvläggare som inte mäter och planerar läggningen först så att det inte blir så smal remsa kvar på slutet. Det rätt hade varit att kapa brädorna till första raden så att det hade räckt till tillräckligt breda brädor på slutet. Det går ju inte att lägga 2 cm breda brädor men hade de första brädorna kapats med 10 cm så hade det blivit plats för 12 cm breda brädor på slutet.

Vill du inte reklamera golvläggningen?
Tack för tips om klackfoder! Det verkar som om Beijers har störst urval av byggvarobutikerna i Östersund! Du, den snickaren släpper jag inte in i min stuga något mer! Tidigare har jag gjort salningen själv men nu fick snickaren göra det och min insats var betydligt bättre än hans, kanske för att man är mer noggrann när man gör det i sitt framtida hem? Han har lämnat mycket oavslutat, trots avtal som reglerade antal timmar och arbetets omfattning. Han har även brutit mot Konsumenttjänstlagen på många punkter. Hans argument att det har tagit längre tid och inte är helt klart? Han är noggrann! Ett skämt. Bl.a. så har han inte lagt loftgolvet (det är en knuttimrad stuga med förhöjt loft) . Golvspånskivorna är lagda så det ska jag nog kunna fixa själv. Det blir ett besök hos Beijers nu till veckan! 👍
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.