Hej!

Jag planerar att slipa golvet i en sekelskiftes lägenhet och tänkte i samband med detta rätta till golvlisterna. Hur gör jag bäst för att åtgärda den glipa om 5-7mm som med åren uppstått mellan sockel och golv? I dagsläget har man valt att dölja denna glipa med en skugglist vilket inte är det snyggaste.

Är det möjligt att sänka den nedre delen av fodret? Hur skulle ni gjort? Bästa budget val? bäst resultat? Tid är ju också en aspekt..

Bifogar bild.
Närbild på vitmålade, slitagevisande golv- och dörrfoder i en sekelskifteslägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stort tack!
 
Jag hade satt latexfog och eventuellt målat över, mycket jobb att byta ut.
 
Microkatten
Jag tycker din skugglist är en av de bättre jag sett. Hos mig har man helt sonika bara satt en omålad kvartsstav för att täcka springan.

Man kan säkert sänka socklarna till ny golvnivå, men det medför troligen en hel del merarbete, beroende på hur lätt det är att få loss socklarna och hur väggen påverkas av detta samt hur det ser ut bakom socklarna för den väggstump som kommer i dagern när socklarna sänks.

Din sockel ser ut att bestå av flera delar, ev kan man ta av/förlänga den nedersta delen utan att påverka resten av väggen? Kanske kan man utan att demontera sockeln passa in en listdel längs ner som sedan spacklas och målas och därmed blir osynlig, som en förlängning av nuvarande sockel?

Tredje alternativet är väl som det är nu.

Jag skulle nog undersökt alternativet med den osynliga listdelen utan demontering först,
 
Bevara originalet, börjar du ta loss är risken den skadas. Har du en bra såg, såga några 5mm kanske 1m långa bitar, tryck in i springan, sen latexfog på det, inte byggnadsvårdsmässigt rätt men reversibelt. Fylla 7mm med fog känns lite mkt. Budget alternativet är att trycka in en tätningslister el dyl i springan och fog på det...
 
Med essves akryl 25% klarar du nog att foga glipan. Måla över. Du kan ju peta in en tunn bottninslist.
 
I vilken ordning bör arbetet ske? Måla lister? Slipa golv? Täta?
 
Jag hade slipat, fogat, målat.
 
Sen säger många att man INTE ska slipa golven, att det hyvlade och nedtrampade golvet har en styrka som förloras om man slipar det. Detta har jag bara läst, ingen erfarenhet (ännu). Ett alternativ till den stora golvslipen är väl att "för hand" (eller med en liten handmaskin) bara slipa lacken, inte ned i träet, och sen lägga på ny lack... Skulle iallafall rekommendera att du läser lite i ämnet. Gamla hus känns det ofta som det som är så lite bökat med som möjligt är bäst... Men visst måste man ändå kunna få till fina golv och socklar. Får även slå ett slag för linoljefärg på snickerier. Det är inte så krångligt som många tror, dessutom positivt för hälsa och miljö...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.