Hej!

Har nyligen köpt en Boklok lägenhet som är cirka 10 år gammal. Golvet är av parkett som vi upptäckt på vissa ställen har mellanrum mellan golvet och listen. Där det är som värst är det ett mellanrum så att du får in en tumstock. Sätter man foten precis där och trycker till så "sjunker" golvet ner pyttelite men inte mycket (inte så värst mycket mer än det hade gjort någon annanstans tror jag).

Det jag hittat som är gemensamt är att båda rummen där detta är mest i delar samma vägg av fasaden och det är nära elementen (som är väldigt varma för övrigt, dom snålar absolut inte på värmen!).

Här är några bilder på det:


IMG_0574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vad tror ni? Är detta något att oroa sig för (kan det vara fuktskada?). Jag har pratat med en snickare och han sa att det är en träbyggnad som rör på sig, att det är naturligt och att jag ska köpa någon fogmassa som har samma färg som listen och fylla ut glipan med.


Är tacksam för alla råd och åsikter om det!
 
  • IMG_0576.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0577.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,tror att det bara är golvlisten som har torkat lite , tätmassa tror jag inte på i detta läget. det kan vara svårt att få det snyggt och ofta drar det åt sig damm , det går att sätta en liten smyglist ,finns färdigmålade i trä och ganska snygga tycker jag i vit kompositplast.
 
Trä är ett levande material och troligtvis är det som det torkat bara... Och jag hade aldrig försökt fylla med en massa mjukfog och annat skit då det bara blir sämre...

Personligen känns det som ett I-landsproblem ;)
 
Lösningen är att inte sätta golvliister som legat på bygghandeln i ute miljö med bara tak över. Köp dom, låt dom ligga inne på vintern i ett par månader. Såga sen till dom och spika dit dom. Blir superbra. Kör denna princip för alla dörrfoder och lister, inga glipor ens när RH går ner mot 10-15% som det kan göra under kalla vinterdagar (inomhus alltså).

Kanske ingen lösning för dig, du kan ju dock bryta bort dom lite försiktigt och spika dit dom igen. Kanske lite mycket jobb, men det enda som kommer fixa ditt "problem"!
 
Låt det vara. Att golvet sviktar lite beror på att underlaget är lite ojämnt och du har en flytande parkett på ett betonggolv (gissar jag).
Fanns en period då man även lade golv direkt på tjockare cellplast men då blev det istället svackor i golvet och även gnisselljud, men var nog vanligast i villor.
Vill du ändå minimera glipan så tar du bort golvlisten och trycker ned den, ev. anpassa underdelen så den ligger emot bättre. Använd inte de gamla hålen utan fäst den på nya ställen och spackla igen de gamla hålen samt måla.
 
  • Gilla
AnnaHq
  • Laddar…
Hade det varit en fuktskada så hade golvet rest sig eller vara missfärgat.
Jag hade tagit bort listen och satt den längre ned alternativt left med det då glipan är på höjden, vore en skillnad om den var en glipa mellan golf å list så det fattades golv och bildade en spalt.
Att försöka fylla igen gör det nog abra värre, det syns ju knappt på bilden fast det är taget i golvnivå.
 
Vi har samma "problem" i vårat hus. När jag satte golvsockeln för 3 år sen var det ingen glipa alls, idag går det att få under en tumstocksbit på många ställen. Kanske kan man knacka ner listen något? Vi har aldrig stört oss på det i alla fall.


/S
 
Du kan sätta dit en ytterligare list längst ner på golvlisten. Så gör man ofta när man slipat och lackat ett gammalt golv där golvlisterna inte tagits bort under arbetet.
 
Thomas59
Ser helt normalt ut. Lev med glipan eller flytta ner golvlisten. Mjukfog ska du nog undvika. Visst en extra list (kvartsstav/trekantlist) kan du ju sätta dit men det blir inte särskilt snyggt.

Personligen skulle jag låta det vara som det är. Någon fuktskada har du knappast.
 
  • Gilla
tobiasmolen
  • Laddar…
När vi hade besiktningsmannen i vårt hus för några månader sedan så sa han att det är "bättre" men träfärgade/mörka lister för då syns alla glipor mindre, då det blir mindre skillnad mellan listfärgen och skuggan som blir i mellanrummet!
Sen är det ju en smaksak såklart, man kanske tycker att det är snyggare med vit list, men då får man kanske stå ut:p
 
Gör som dom flesta sagt
prova flytta ner listen eller vit smyglist om du stör dig

men ingen mörk list som bes man sagt
ser för j:ligt ut ( som en sorgkant)
eller som att golvet klättrar upp på väggen = ( ingen snygg avslutning golv/vägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.