Vi har fått en liten glipa mellan vägg och golv i badrummet precis i hörnet mot duschväggen. Området är inte i omedelbar anslutning till var vattnet kommer nör man duschar men det är ju ofrånkomligt att det har stänkt en del åt det hållet, men det har inte runnit vatten ner i glipan. Innan jag fyller i med silikon undrar jag om jag bör torka ut på något sätt eller borde jag ta hjälp av någon att mäta fukten?

Bild bifogad
 
  • Glipa mellan badrumsgolvets blå kakel och vitmålad vägg i hörnet nära duschområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiktet sitter bakom plattorna, så det gör inget att det rinner ner vatten där. Fogarna ju inte heller täta.
 
Är tätskiktet riktigt så spelar det ingen roll att det tar sig ner ner vatten där. Det gör det konstant genom alla fogar ändå. Det är inte kaklet och fogarna och fogmassan som är det täta, det är bara ett ytskikt. Skär rent och snygga till och foga om så ser det trevligare ut.
 
BirgitS
Var noga med att inte trycka in silikonet så långt att det förhindrar vattnet som rinner bakom väggens kakel att nå tätskiktet på golvet (där det fortsätter rinna mot golvbrunnen).

Sen kan man ju fundera på varför som glipan plötsligt har uppstått eftersom väggar och golv i ett väl utfört badrum inte ska röra sig. Hur gammalt är badrummet?
 
Det ska inte vara silikon där, skrapa bort silikonet och foga med kakelfog.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ska inte vara silikon där, skrapa bort silikonet och foga med kakelfog.
Nä man ska inte ha fog i skarvar mellan väggar och golv. (Eller hörn för den delen)
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ska inte vara silikon där, skrapa bort silikonet och foga med kakelfog.
hörnen är där rörelse märks mest. därför sätter man något flexibelt.
ok, finns flexibel kakel/klinker fog men det ät inte likvärdigt
 
Tack för alla svar!
Badrummet är cirka 20 år gammalt och huset har en gammal sättning som gissningsvis gett sig till känna.
 
Är det i ett duschhörn eller mot duschväggen? Anledningen att man inte ska använda silikon vid golv är för att om det läggs hela vägen in mot tätskikt har inte fukt/vatten någonstans att rinna vidare. Det kan fyllas på och fastna bakom kakel vilket inte händer om man har fog. Därför fogar man efter golv, silikon oftast bara mot tröskel & kanske i hörn fråg golv till tak där det är svårt att komma åt med fogen. Fråga en besiktningsman tex så får ni lära er.
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det i ett duschhörn eller mot duschväggen? Anledningen att man inte ska använda silikon vid golv är för att om det läggs hela vägen in mot tätskikt har inte fukt/vatten någonstans att rinna vidare. Det kan fyllas på och fastna bakom kakel vilket inte händer om man har fog. Därför fogar man efter golv, silikon oftast bara mot tröskel & kanske i hörn fråg golv till tak där det är svårt att komma åt med fogen. Fråga en besiktningsman tex så får ni lära er.
haha. då är det många byggen som görs fel just nu
 
henke_benke skrev:
haha. då är det många byggen som görs fel just nu
Var det kul nånstans ?
 
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det i ett duschhörn eller mot duschväggen? Anledningen att man inte ska använda silikon vid golv är för att om det läggs hela vägen in mot tätskikt har inte fukt/vatten någonstans att rinna vidare. Det kan fyllas på och fastna bakom kakel vilket inte händer om man har fog. Därför fogar man efter golv, silikon oftast bara mot tröskel & kanske i hörn fråg golv till tak där det är svårt att komma åt med fogen. Fråga en besiktningsman tex så får ni lära er.
Själv tror jag att det mest är en skröna som blivit en sanning.
Tänk efter. den lilla mängd vatten som får plats bakom kaklet, bildar knappast ett Niagarafall i det fördolda för att när det når golvet forsa fram likt Grand canyon (före torkan) ut under golvklinkern och ner i golvbrunnsslukhålet. istället tränger vattnet ut ur fogarna lika lätt som det tränger in.

Staffan med hypotesen.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fosse83 skrev:
Tack för alla svar!
Badrummet är cirka 20 år gammalt och huset har en gammal sättning som gissningsvis gett sig till känna.
Då är inte badrummet gjort med de regler som gäller numera för att få ett stabilt underlag för kakel och klinkers och troligen med ett rollat tätskikt som inte säkert håller tätt om vägg- och golvskivorna kan röra sig i förhållande till varandra. Risk för vattenskada på grund av det men inte just på grund av glipan i sig.
 
Inte tror jag det där beror på nå sättningar i huset. Ser mer ut som lite för lite silicon och sen har det helt enkelt torkat isär och släppt bara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.