Jag har en irriterande glipa i parketten. Den är ca 2mm mot ena väggen, men obefintlig mot andra väggen ca 2 meter bort.

Den smidigaste lösningen jag kunnat tänka fram är att såga ut ca 10 cm av golvlisten vid elementet för att kunna prova att knacka samman golvet med ett slagjärn på det sättet.

Men innan jag gör något undrar jag om det finns någon smidigare lösning?

Ps. Jag vet att det inte är någon garanti att min idé fungerar eftersom jag inte vet om parketten flyter fritt eller går emot någon stans.


Golv med en liten glipa i träparketten nära väggen och elementet, parkettgolv fortsätter utan glipa längre bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Min gissning är att glipan uppstår just där för att golvet inte kan röra sig fritt eftersom det inte är lagt med tillräcklig marginal mot kortsidorna av det stycke vägg som man ser längst ner till höger. Hur ser det ut i högra hörnet av skjutdörrarna?
 
Ingen lösning på problemet, men jag har förstått att "riktig" spikad fiskbensparkett (där problem av denna typen inte uppstår), iom ROT avdraget, kostar "marginellt" mer än att ta in hantverkare för att lägga en "dyr" flytande parkett. Köper man billigaste laminatgolvet på bauhaus är jämförelsen förstås inte relevant, men många vill ju ha fina golv och väljer exklusivt av dyrt märke på parketten. Har inte själv nån fiskbensparkett, men tycker det så med hästlängder slår alla "flytande" parkettgolv så de som ska lägga in nytt borde verkligen tycker jag ta en funderare på detta...

Vi har flytande parkett som fanns när vi köpte huset och jag har aldrig gillat denna typ av golv... Det kan glipa, svikta och kräver rörelsemarginaler i kanterna.

(har även lagt in själv också tidigare i livet). Tyvärr har man ju inte tid, ork och framförallt pengar för att göra om allt man skulle vilja... (eller göra på det sättet man vill, den flytande parketten är ju ett snabbt sätt att fixa ett golv).

Skulle jag ha liknande glipa hade jag nog lossat en sockel och försökt knacka in det där, men risken är väl att det som sagt tar i nånstans, eller att tunga möbler gör att det hellre går isär än att röra sig?
 
Då vet jag vad jag har framför mig. Får lossa socklar och lister och se om det går emot innan jag knackar den på plats.

Så här ser det ut till höger vid skjutdörren.


Inomhus tröskel och öppen vit dörr, trägolv inne och speglande yta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är ju rätt stora springor så du kan ju pröva med att lysa med en ficklampa längs golvet eller i springor högre upp för att kolla om du kan se var golvet slutar i förhållande till väggen.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
En liten uppföljning. Testade att knacka samman parketten. Det blev bättre men inte helt bra. Jag dammsög glipan innan så det inte skulle ligga skräp i vägen. Men kanske fick jag inte helt rent eller så tar det emot någonstans.

Det som är mest irriterad egentligen är att det är en liten nivåskillnad som gör att stolsbenet går emot. Men ska se om glipan går ihop över sommaren.


En träparkett med en mindre nivåskillnad vid sockeln nära en radiator och en blå monteringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett trägolv med en synlig glipa vid en dörröppning, vilket indikerar problem med parkettläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det klickparkett kan det ligga något skräp eller spån i skarven och då går det aldrig ihop om du inte plockar upp hela golvet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.