Jag kan i stort sett ingenting om elektronik, att det fanns något som heter glimtändare lärde jag mig idag.
Ska byta lysrör och har köpt ett nytt på Jula, med följde glimtändare som jag har förstått att man ska byta samtidigt. Men hur vet jag om den här glimtändaren passar i min armatur? Gammal glimtändare monterad i lysrörsarmatur med text och etikett synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tror tyvärr inte att jag kan få till en bättre bild
Etikett på en glimtändare med tekniska specifikationer, suddig vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två glimtändare med texten "OSRAM SI 15T" monterade i en vit lysrörsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De glimtändare som sitter i armaturen nu En glimtändare för LED-rör märkt med varningsinformation och CE-ROHS-symboler framför ett lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya glimtändaren
Förpackning av lysrör med tekniska specifikationer, 9W, T8, G13 sockel, 3000K, 990lm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förpackningen till nytt lysrör + glimtändare.
Väldigt tacksam för svar
 
De nya "glimtändarna" är egentligen bara en bit kabel. LED-lysrör behöver inte en glimtändare för att fungera men för att lysrören ska få spänning måste de nya glimtändarna ersätta bef. tändare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E etompau skrev:
De nya "glimtändarna" är egentligen bara en bit kabel. LED-lysrör behöver inte en glimtändare för att fungera men för att lysrören ska få spänning måste de nya glimtändarna ersätta bef. tändare.
Betyder det att jag kan använda de som följde med i förpackningen? Utan att något "händer"?
 
S Saandraa skrev:
Betyder det att jag kan använda de som följde med i förpackningen? Utan att något "händer"?
Stämmer!
 
  • Gilla
Saandraa
  • Laddar…
Bara för att vara lite övertydlig, ledstarter är för ledrör, tillsammans med ett "vanligt" lysrör blir ett kortis!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Resistor Lotnam skrev:
Stämmer!
Det verkar inte som att det fungerade så bra. Det tändes fint men när jag kom tillbaka efter 1 timma så stod båda lysrören och blinkade
 
Du har dubbla lysrör i armaturen.
Högst troligt är dessa seriekopplade, då MÅSTE du koppla om i armaturen så att ledrören blir parallellkopplade.

Schematisk jämförelse av traditionellt seriekopplat lysrörsarmatur och modifiering för LED-lysrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har dubbla lysrör i armaturen.
Högst troligt är dessa seriekopplade, då MÅSTE du koppla om i armaturen så att ledrören blir parallellkopplade.

[bild]
Okej, tack! Jag kontaktar min svåger som är elektriker
 
Det står "serie" på de gamla glimtändarna enligt bilden och då vet man att lysrören är seriekopplade och att armaturen/kopplingen måste modifieras till parallellkoppling istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.