Jag håller på med tillverkning av träbeten för gäddfiske. Här är ett alster 12233140_732430436889063_130495829_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att fräsa kanterna använder jag ett sådant här bord där jag monterat överhandsfräsen wolfcraft.png
Fräsytan har jag täckt med vanlig formplyfa för att få bra glid med arbetsstycket. Nu ser jag att det börjat bli lite repigt med tiden. Finns något "glidmedel" man kan använda för att få det att glida lättare? Vanlig olja skulle säkert få det att glida, men det får inte sugas upp av arbetsstycket, då det sedan ska lackas och ytbehandlas
 
Klassiskt så använder man paraffin men det finns modernare saker på sprayflaska.
Barnen hade en återvinningskampange för aluminiumkopparna till värmeljus så jag smälte paraffinet som var kvar till en klump som jag gnider in borden med.

Protte
 
Bilvax som inte innehåller silikon använder jag på mina gjutjärnsbord, Simoniz är märket.

Att lacka med högglansigt polyuretan (golvlack) kunde också funka för att ge en yta som tål slittage, sedan vax eller paraffin på det så borde det glida som bara den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.