D09
Hej

Tanken slog mig idag när jag skulle kolla lite i rännorna

Har jag förväxlat sidorna på glidskyddet för stegen?

ImageUploadedByByggahus.se1403811155.927766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1403812837.279096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör nog byta plats på dom, eller skaffa en jättebred stegen :)
 
  • Gilla
famhjelm och 1 till
  • Laddar…
När jag monterar takstegar med glidskydd av den modellen du har brukar jag bara montera ett glidskydd på en sida. Det gör att olika sotare/hantverkare eller annat löst folk som har lust att springa omkring på ditt tak med olika stegar alltid kan ta sig upp och du slipper köpa en bred stege :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Förmodar att bild2 är bättre än 1 men det ska till en bild3 där endast 1 glidskydd finns?

Ja tycker att glidskyddet gör att man får stegen sned, gör jag något tokigt?
 
D09 skrev:
Förmodar att bild2 är bättre än 1 men det ska till en bild3 där endast 1 glidskydd finns?

Ja tycker att glidskyddet gör att man får stegen sned, gör jag något tokigt?
Yes
 
Det ser ut som att stegen sticker lite för långt ut. Jag brukar montera stegen så att glidskyddet är glidskydd och inte steg hållare. Alltså stegen på marken lutar mot rännan och hänger i kroken på en sida. På så vis får du stegen att stå plant och inte luta som på bild 1.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Gillar dessa glipskydd bättre
ImageUploadedByByggahus.se1403815151.930826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömmer aldrig när jag för ett par år sedan hade en stege upp till ett 2-planshus, dvs 6-7 m över marken.
Blöt altan under.
Precis när jag hade bröstkorgen vid hängrännan känner jag att stegen börjar glida utåt.
Fick fatt på hängrännan men klämde fingrarna rejält mellan rännan och en stegpinne.
De 20 sekunder det tog för min kolleha att reagera och komma till undsättning kändes som 20 minuter.

Fy fan. Hjärtat bankar i 200 när jag tänker på det.
 
D09
Lite mosig i skallen nu, men ska jag skita i den där yttre profilen och bara ha kvar kroken?

Blir inte klok på den där stegen ha ha

Jag går aldrig upp på taket från stege annars eftersom jag har en gångväg från badrumsfönstret till skorsten, snabbare och enklare ( och roligare )

Men nu ska sotaren dit och jag är inte så sugen på att ha någon som släpar ett klot över klinkers.
 
D09
hantverkare1 skrev:
Gillar dessa glipskydd bättre
[bild]

Glömmer aldrig när jag för ett par år sedan hade en stege upp till ett 2-planshus, dvs 6-7 m över marken.
Blöt altan under.
Precis när jag hade bröstkorgen vid hängrännan känner jag att stegen börjar glida utåt.
Fick fatt på hängrännan men klämde fingrarna rejält mellan rännan och en stegpinne.
De 20 sekunder det tog för min kolleha att reagera och komma till undsättning kändes som 20 minuter.

Fy fan. Hjärtat bankar i 200 när jag tänker på det.
Usch, det är otäckt när det händer.
Olyckan går fort men tiden står stilla :)

Råkade ut för en klämskada för några år sen och satt fast ( mosad ) i runda slängar i 10 minuter med handen , kändes som en hel dag.

Jag som tycker att hängrännor verkar så luriga, höll den för dig? :)
 
D09
Ingen anmärkning från sotaren =)
 
D09
D09 skrev:
Usch, det är otäckt när det händer.
Olyckan går fort men tiden står stilla :)

Råkade ut för en klämskada för några år sen och satt fast ( mosad ) i runda slängar i 10 minuter med handen , kändes som en hel dag.

Jag som tycker att hängrännor verkar så luriga, höll den för dig? :)
Inget roligt sånt där.

Hängrännan höll, men det var jag som hade monterat den så det var ju inte så konstigt:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ha ha ha Tur de, kunde ju varit jag... ; )
 
Du ska inte ha den lösa stegen rakt under den fasta takstegen, utan den ska gå på sidan om. Den lösa stegen ska sticka upp en bit över hängrännan/nedre delen av fasta stegen. Från den lösa stegen tar man ett kliv uppåt-&-åt-sidan för att komma till den fasta stegen.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.