Jag har fått riva en del av källarväggen (sutteräng) för att återfyllningen hade tryckt in den en dryg decimeter. Det är en vägg från 1947 som bestod av ett ytterlager av 5 cm betong och ett likadant innerlager med 20 cm isolering av träkol emellan som isolering. Nu ska jag mura upp 3 m brett och 2 meter högt med 25 cm Lecablock i ett första steg för att sedan göra hörnet och en dryg meter på andra väggen i andra steget.
I Webers instruktioner står det "Glidskikt av grundmurspapp eller plåt placeras under murverket i till exempel källarytterväggar för villor och garage" men det innebär ju att den nya muren inte kommer att sitta fast i plattan. Finns det inte risk att samma sak kommer att hända igen när jag återfyller? Eller kommer armeringen att hålla emot det?
 
A
Det där oroade mig också på en suterängvägg, så jag borrade ner armeringsjärn i genom första varvet Leca, ner i plattan och limmade med injekteringsmassa. Troligtvis mycket jobb och pengar i sjön.
 
Scouten skrev:
Det där oroade mig också på en suterängvägg, så jag borrade ner armeringsjärn i genom första varvet Leca, ner i plattan och limmade med injekteringsmassa. Troligtvis mycket jobb och pengar i sjön.
Jag funderar på en kompromiss där jag borrar ner några järn i plattan men inte fäster dom i lecan
 
Problemet löst efter samtal med byggmarknaden som var på samma spår som jag. Jag borrade ner armeringsjärn i plattan i de stora hålen i de nedersta lecablocken så de (förhoppningsvis) håller emot krafter utifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.