Min 40 cm breda spis dog för ett tag sedan och det har visat sig vara allt annat än lätt att få tag på en "ny" (läs begagnad på blocket) eftersom de inte produceras längre. I dagsläget har jag en bänkspis som dock tar plats på bänken jag egentligen behöver till annat.
Så jag funderar på en praktisk nödlösning tills dess att en spis som inte finns i Haparanda eller Malmö dyker upp.

Finns det glidskenor som man kan sätta i spisutrymmet så jag kan dra ut bänkspisen och då komma åt att använda ugnen? Det händer att jag kokar saker i min 20 literskastrull, så den ska tåla den vikten i inskjutet läge.
Enkel bild för att visa på vad jag menar.

bänkspis.jpg
 
Tveksamt om det kommer att funka. Det blir ju en jäkla belastning i kanten på skivan när den är fullt utdragen och kanske 30 kg vikt på.
Det är ju inte alls bra om 20 liter kokande vatten rinner ut över diverse kroppsdelar. Jag tycker du ska överväga andra alternativ. Ditt förslag ser ut som ett högriskprojekt tycker jag.
 
Jag ska inte dra ut den när jag kokar 20 liter, utan som sagt när jag använder ugnen och både skivan samt skåpen är/ska vara gediget trä, inget spånskiveskräp kommer innanför min dörr.
Men efter en vansinnigt massa googling, så hittade jag glidskenor för 45 kg.
http://www.beslagsbutiken.se/teleskopskena-fr-5000-45-kg.html
 
M MissAnpassad skrev:
Jag ska inte dra ut den när jag kokar 20 liter, utan som sagt när jag använder ugnen och både skivan samt skåpen är/ska vara gediget trä, inget spånskiveskräp kommer innanför min dörr.
Men efter en vansinnigt massa googling, så hittade jag glidskenor för 45 kg.
[länk]
Bänkspisen i min gäststuga väger 20kg tom och en massiv skiva är inte lätt
 
Cheesen
M MissAnpassad skrev:
Min 40 cm breda spis dog för ett tag sedan och det har visat sig vara allt annat än lätt att få tag på en "ny" (läs begagnad på blocket) eftersom de inte produceras längre. I dagsläget har jag en bänkspis som dock tar plats på bänken jag egentligen behöver till annat.
Så jag funderar på en praktisk nödlösning tills dess att en spis som inte finns i Haparanda eller Malmö dyker upp.

Finns det glidskenor som man kan sätta i spisutrymmet så jag kan dra ut bänkspisen och då komma åt att använda ugnen? Det händer att jag kokar saker i min 20 literskastrull, så den ska tåla den vikten i inskjutet läge.
Enkel bild för att visa på vad jag menar.

[bild]
Kan man inte lyfta upp spisen när man ska använda ugnen? I stugan gör i så att vi flyttar ugnen när vi använder den då den blir utför i vardagen annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.