Hej!

Jag söker efter information om inredning av timmerhus med väggar och golv?, kan ni kan hjälpa mig med det?

• Glidreglar/Glidbrickor för timmervägg?
• Skivbeklädnad av timmervägg?


Lägga olika typer av golv?
• Balkskor eller dylikt för syll infästning i stommen?
• Trägolv, laminatgolv och golvvärme?

::)
 
Du måste nog bidra med mer information såsom:

Är det opåböjrat projekt (nytimring) eller är det gammalt timmerhus som du plockat ned eller står ett gammalt redan på plats..alltså, var befinner du dig i processen? Följdfråga på det är vad är det för grund?

Gjuter du grund så är det ju bara att lägga ner värmeslingor, om det är trossbotten så har jag hört olika om det där med golvvärme, det har jag inget svar på...

Glidlister/reglar/skenor/brickor tillverkar du enkelt själv. Eftersom många innan dig har undrat så ska jag förklara lite snabbt.

Om du har nytimrat och virket är hyfsat färskt så kommer huset att sjunka ihop ungefär 2% pga tryck, men främst pga krympning när den sista fukten går ur. Vilket alltså kan uppgå till 10 cm på ett hus som är 5 meter högt, men detta är ju alltså på hela hushöjden!

Så du mäter i så fall höjd från syll (viktigt) inte golv, upp till väggband. Då får du kanske 3 meter låt säga, alltså kommer den biten sjunka 6 cm (Detta är vid nytimring) Alltså ska du mäta från tänkt ovansida på innergolv till innertakspanelen och dra bort 6 cm från det...

Nu kan du ta en fräs eller en motorsåg och fräsa spår i regeln. Längst ner behövs det inget, där skruvar du bara rakt igenom, men du fräser 2 spår på den övre halvan av regel på 6 cm (för säkerhets skull) Sedan en bricka och en franskskruv igenom det där! Klart!

Tänk på att tyngden som kommer på dessa reglar kommer från ovan, det blir inte direkt några krafter som vill dra ut reglarna från väggen, därav behövs inte så många skruv. Ska du göra badrum och sätta gips och kakel skulle jag dock vara mer noggrann, men enligt samma princip, men i övriga huset så behövs inte mer.
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.