Nån som har provat att glidgjuta själv? Det borde inte vara specieelt svårt bara man har rätt grejer eller? Hur gör proffsen egentligen? Vad är det för bruk de använder? Det måste härda rätt fort eller? Hur ser den här skumgummi biten som man drar ut?
 
jobbar själv med de och vet hur mycke som KAN gå fel. kan inte rekomendera att göra det själv men om man säger såhär att om kanalen är så rak att du kan lysa med en lampa ner till botten så bör det inte vara nåt problem utan att du kan lösa de själv med vanligt putsbruk C man använder inte skummgummi för det mesta utan en "viska" som liknar den soraren sotar med fast mycket styvare med 2 seglardukar uppepå för att täta med. viskans storlek varierar man efter hur stor kanalen är. det man behöver tänka på är att DRA SAKTA och släng inte på varken för mycket eller för lite bruk på en gång slänger du på för mycke så riskerar du att fastna för att de blir för tungt och då blir du tvungen att bila fram den och ta väck bruket och slänger du på för lite så får du inte på bruk överallt. sota ur kanalen ordentligt innan du börjar och vattna upp kanalen rejält för att binda damm och sot så bruket fäster. de är väl det viktigaste du behöver tänka på och som sagt. ta dig inte vatten över huvudet.
 
Kan keddyn sitta i eller måste man ta väck den när man gjuter? Kanalen ner till keddyn är nästan spikrak men kanalen till utsidan svänger längst ner, man ser svängen nerifrån bra. Kör man bara en gång med viskan?Blir det inte väldigt smutsigt inne när man spolar rent skorstenen? Kostar det verkligen 1000kr/m att glidgjuta? Lättast hade ju vart o dratt ner en slang men kanalerna är bara "en sten" stora. Får nog inte ner tillräckligt stor slang om man inte kan platta till den lite? :surprised:
 
Idén är onekligen lockande :)
Man brukar ju räkna med att en glidgjutning kostar uppåt 10000 skattade pengar att få gjord och för dom pengarna kan man göra mycket annat kul.
För hemmafixaren innebär ju det att man kan köpa mtrl och vara tjänstledig en vecka för att göra detta och ändå tjäna en slant.

I en tidigare tråd i ämnet kom det fram att bruket är ett specialbruk som bara säljs till företagare och inte till privatpersoner. Men funkar det lika bra med putsbruk C är ju det problemet löst :)

För att fixa dragningen var tydligen tipset att montera ett litet virespel, typ ett sådant som sitter på båttrailers på en ställning på skorstenstoppen.

ÄR man lite osäker kan man ju bygga en "dummykanal" i trä och öva på ;)

Några fler tips på vägen ?
 
Ubbe skrev:
I en tidigare tråd i ämnet kom det fram att bruket är ett specialbruk som bara säljs till företagare och inte till privatpersoner. Men funkar det lika bra med putsbruk C är ju det problemet löst :)
Här, ett "startkit"  ;)

http://www.blocket.se/vi/8761658.htm?ca=8_s


 
vad bra en expert inom området.
Så det behövs bara putsbruk C för att dra kanalen, Emanuel? Inga tillsatser i det`? håller det lika bra som keramiska bruk som vissa företag använder?
Står fortfarande o velar om´jag ska dra kanalerna eller sätta i slang nu i höst. :-/ innan det e dags för kassettinköp.....
slang= mucho dineros
dra kanaler= lite bruk o en händig murarkompis :)
 
putsbruk C fungerar jättebra men givetvis så håller det inte lika länge som schädler eller annat keramisk bruk. men priset är ju markant. 1 säck putsbruk kostar runt 50 spänn och 1 säck shädlerit kostar 900 ut till kund och då behöver man fortfarande tillsätta gullex vilket du inte behöver med putsbruk. att kanalen skulle behöva vara näst intill kliniskt ren är bara bullshit. självklart behöver man ju sota ur den rejält med samma viska man drar kanalen med och det räcker. när jag skrev att du ska vattna upp kanalen menar jag inta att du ska hälla i litervis med vatten. ett måste är nästan att vara 2 pers när man drar en kanal. jag brukar göra så att jag stoppar i ett skummgummi längst ner när jag vattnar och så fort det börjar rinna igenom skummgummit så brukar de vara lagom att sluta vattna. som sagt var noga med att dra långsamt speciellt om kanalen svänger. du behöver inte ta bort kassetten utan du bilar ett hål i spiskåpan vid den höjd rören från kassetten slutar så att du kommer in åvanför rören. ett tips är att sätta i skummgummi i röret åvanifrån så att det inte rinner ner bruk i kassetten.
 
Drar man varje pipa en eller flera ggr ?


 
2 gånger. 1a gången drar man kanalen och så får de bli så mycke torrspricker de vill. 2a gången kan man blanda bruket lite lösare än första och då tätar man de eventuella fläckar man kan ha missat och de torrsprickor som eventuellt uppstått.
 
papaJ skrev:
Lättast hade ju vart o dratt ner en slang men kanalerna är bara "en sten" stora. Får nog inte ner tillräckligt stor slang om man inte kan platta till den lite? :surprised:
Menar du halv- eller helsten?

Finns oval slang, men den kostar mer än rund...

Vad kräver kaminen för area på kanalen?
 
Helsten. Enligt Emanuel ska den va minst 150 men går säkert med mindre fast det blir lite sämre drag. 120 skulle säkert gått i uten problem. Finns oval slang? Var hittar man det och vad kostar. :surprised:
 
problemet är att så fort du öppnar luckan så ryker det in. dra kanalen så är de bara. att stoppa ner slang gör man bara om man måste. många gör de bara för att det är mycke lättare. kan ju inte direkt förbjuda dig att stoppa ner slang men avråder dig starkt.
 
Det kan fungera bra med rör om skorstenen har hyfsad längd. Hur lång rökkanal har du?

Jag fick en offert från skorstensfolket för något år sedan (mtrl. endast) där 112 mm ovalt kostade 740:-/meter och ovalt 125 mm kostade 902:-/meter.

Annars har skorstensspararen bra priser (osäker på om de erbjuder ovala)
http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm
 
funkar nån av viskorna som clas ohlson säljer att ha som hjälpmedel att dra kanalerna med? nu får jag inte till en direktlänk till sidan www.clasohlson.se eller finns det något bättre verktyg o köpa någon annanstans?
en fråga till, och nu får jag nog skämmas lite :-[ men vet man inte så vet man inte..=)
vad är en seglarduk? och vart kan man få tag i det?

tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.