Hej på er. Håller på att renovera huset från -52 och har kommit till vardagsrummet nu.
Har kamin och murad skorsten som är godkänd i dagsläget.
Fogarna börjar vittra bort lite så jag tänkte ta tag i att glidgjuta när jag ändå byter golv och putsar väggarna så jag slipper detta i det närmaste framtid.
Slang vill jag helst inte ha.
Kanalen är 120x270mm

Har fått höra av tre olika personer att deras inte blivit godkända efter glidgjutning då det har gått efter nya reglerna med hur långt ifrån bärande virke mm får vara. Så den enda lösningen var slang i den fina glidgjutna kanalen :/

Blir det såhär för att kaminen bytas i samband eller att man monterar en kamin i gammal kanal? Tycker att glidgjutning borde ingå som underhåll av skorstenen och ska inte klassas som ombyggnation.

Någon som har koll på detta?

Huset är från -52
Skorstenen är godkänd och sotas av kommunen vart annat eller vart tredje år.
Kaminen ska inte bytas
På vinden ligger ena balken med några mm mellanrum från skorstenen.

Väntar på att kommunen ska återkomma då dom inte hade koll på detta.
 
U
Oklart att säga utan att se bilder. Förr kragade man ofta ut en halvsten mot bärande element och det är fullt godkänt som skydd mot brand.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Oklart att säga utan att se bilder. Förr kragade man ofta ut en halvsten mot bärande element och det är fullt godkänt som skydd mot brand.
Jo visst men som den är nu är den både besiktigad och brandskydds kontrollerad så den är godkänd i dagsläget. ändrar det sig för att jag glidgjuter några mm?
 
U
R robbsing skrev:
Jo visst men som den är nu är den både besiktigad och brandskydds kontrollerad så den är godkänd i dagsläget. ändrar det sig för att jag glidgjuter några mm?
jo men är det kragat så ska den klara nya brandkrav även om du glidgjuter eller inte.
Hur många kanaler har du? Används alla och vilken position har den tänkta rökkanalen?
 
ullet
Så länge du inte ska installera någon ny kamin nprde det inte vara några problem. Din installation är ju redan godkänd utifrån dom regler som gällde vid installationstiden, och du ska utföra ett underhållsarbete.

Jag ställde en liknande fråga angående en sprucken vedspis jag har i mitt hus senast sotaren var här. Han menade att om jag tar lös den för att laga sprickan o sen sätter tillbaka den på riktigt sätt så kommer dom inte säga nåt om det.

Om du däremot skulle byta kaminen mot en ny behöver du förhålla dig till reglerna som gäller idag.
 
Nja, även byte till en liknande kamin torde väl gå som mindre ändring. Med liknande menar jag då en som has samma bränsle och liknande effekt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
jo men är det kragat så ska den klara nya brandkrav även om du glidgjuter eller inte.
Hur många kanaler har du? Används alla och vilken position har den tänkta rökkanalen?
Har för mig att den är jämn hela vägen. Ska dubbelkolla detta ikväll.
Har tre kanaler. En till oljepannan som inte används. Mitten till kaminen och sista för en ventilation från källaren.
 
ullet ullet skrev:
Så länge du inte ska installera någon ny kamin nprde det inte vara några problem. Din installation är ju redan godkänd utifrån dom regler som gällde vid installationstiden, och du ska utföra ett underhållsarbete.

Jag ställde en liknande fråga angående en sprucken vedspis jag har i mitt hus senast sotaren var här. Han menade att om jag tar lös den för att laga sprickan o sen sätter tillbaka den på riktigt sätt så kommer dom inte säga nåt om det.

Om du däremot skulle byta kaminen mot en ny behöver du förhålla dig till reglerna som gäller idag.
ja jag tycker som dig. Blev bara lite orolig nu när jag fick höra tre st som inte fick godkänt. fick precis reda på att en av dessa hade bytt ut gamla vedkaminen mot nån kakelspis på 28kw.
Plus att ena takstolen var inmurad till hälften i skorstenen.
 
Om någon annan undrar samma någon gång.

Har fått svar på frågan nu.
Om man inte monterar ny kamin eller ändrar skorstenens uppbyggnad, ändrar höjd eller vinkel så räknas glidgjutningen som underhåll/renovering.

I mitt fall då skorstenen är godkänd redan innan glidgjutningen behövs heller ingen ny besiktning.
Hade jag haft eldningsförbud hade det varit en annan femma enl teknikern.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.